De Grote Suriname Tentoonstelling

Alleen toegankelijk met e-ticket. Tentoonstelling is uitverkocht.
De Grote Suriname-tentoonstelling brengt het meeslepende epos van het land en zijn bewoners met zeer verschillende achtergronden, die samenkwamen in het land. Musea, archieven en particulieren in Suriname en Nederland werkten mee en het verhaal wordt verteld door Surinamers zelf. Een groots verhaal dat de hele cultuurgeschiedenis bestrijkt, van de oudste nederzettingen tot de onafhankelijke republiek van vandaag.

e-tickets only.
De tentoonstelling is alleen toegankelijk met een reeds aangeschaft e-ticket. Dat geldt ook voor Museumkaart en BankGiro Loterij VIP-kaart e.d.! Er worden geen tickets aan de kassa verkocht en zonder e-ticket helaas geen toegang, ook niet met Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-kaart e.d. De tentoonstelling is uitverkocht. Kom op tijd en houd rekening met een wachttijd, die kan oplopen tot een uur.

Uitzondering:
Vriendenpas: aangeven bij een van de stewards.

Heb je al een e-ticket aangeschaft, waar geen datum of tijdslot op staat? Dan kan je op ieder moment de tentoonstelling bezoeken. Wel adviseren wij je om vroeg in de ochtend te komen. Tijdens de laatste dagen van de tentoonstelling is het extra druk. Vragen over je tickets? Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Rijke collectie
In een spectaculaire setting reis je door het land en haar geschiedenis. Ruim driehonderd objecten worden gepresenteerd: archeologische vondsten, historische foto’s en documenten, kledingstukken, hedendaagse kunst, film- en muziekfragmenten, sieraden en toegepaste kunst. Ze zijn afkomstig uit tientallen musea en privécollecties in Suriname en Nederland, waaronder ook het Koninklijk Huis Archief. Samen met grote audiovisuele voorstellingen vormen zij een kleurrijk, veelzijdig geheel.

Onverwachte en persoonlijke invalshoeken
Vanuit verrassende perspectieven verbeeldt de tentoonstelling talloze aspecten van Suriname. Met eyeopeners over de oorspronkelijke bewoners, de plantagecultuur, de slavernij en contractarbeiders, het veelkleurige culturele leven, de monumentale binnenstad van Paramaribo tot de Surinamerivier en de rijke flora en fauna van het land. Bekende historische momenten worden afgewisseld met persoonlijke verhalen. De bewoners laten letterlijk hun stem horen, in interviews en audiovisuals.

Foto’s: Dik Beker

De Grote Suriname-fotowedstrijd
In het kader van deze tentoonstelling organiseerde De Nieuwe Kerk De Grote Suriname-fotowedstrijd, waaraan het publiek kon meedoen door een eigen herinnering, beeld of beleving van Suriname te delen. Uit ruim 1.500 inzendingen werd één grote eindwinnaar gekozen: Aad Sterrebaan. De winnende foto is hier te bekijken.

De Suriname Monologen
Speciaal voor De Grote Suriname-tentoonstelling  komt Stichting Julius Leeft! dit najaar met zes theaterproducties over de Surinaamse geschiedenis. Met een topcast en muziek van Harto Soemodihardjo en in de regie van John Leerdam. Klik hier voor meer informatie & online tickets.

Galajapon die prinses Beatrix droeg tijdens de Onafhankelijkheidsceremonie in 1975

Samenwerking
De tentoonstellingsmakers van De Nieuwe Kerk werken niet alleen nauw samen met een veelheid aan musea, archieven, verzamelaars en kunstenaars in Suriname en Nederland. Er zijn tal van prominenten die zich inzetten als ambassadeur van deze tentoonstelling. Van schrijvers, historici en artiesten tot tv-persoonlijkheden, algemeen geïnteresseerden en betrokken jongeren. Met organisaties als Kwaku Summer Festival, Stichting Julius Leeft! en Stichting Johan Ferrier Fonds worden gezamenlijke activiteiten opgezet. Bekijk hier het colofon van de tentoonstelling.

Meer Suriname in Amsterdam
In het Tropenmuseum, gulle bruikleengever voor de tentoonstelling in De Nieuwe Kerk, is dit najaar een Suriname-expositie voor kinderen te zien. Tegelijk met De Grote Suriname-tentoonstelling opent Museum Van Loon Aan de Surinaamse grachten, over de betrokkenheid van de familie Van Loon met de WIC en Suriname in de achttiende en negentiende eeuw.

Aanleiding
De geschiedenis van Suriname krijgt in Nederland weinig aandacht, ook niet in het onderwijs, terwijl de beide landen een eeuwenlange geschiedenis delen. Daaruit ontstond de ambitie om het land, de bewoners en haar geschiedenis met alle mooie én minder mooie aspecten, te laten zien aan een breed publiek. Bovendien is Suriname volgend jaar 45 jaar zelfstandig. Belangstelling, die het land verdient. Door een tentoonstelling die, net als het land zelf, veelzijdig en kleurrijk is en die verbindt, verrijkt en verrast.