© Jordi Huisman

De herfundering van de zuilen

De Nieuwe Kerk heeft jou nodig

Miljoenen mensen kennen De Nieuwe Kerk van de inhuldigingen en het huwelijk van Koning Willem-Alexander met Máxima. Het gigantische middeleeuwse gebouw aan de Dam wordt al eeuwen met zorg onderhouden. Spraakmakende tentoonstellingen en tal van andere activiteiten brengen keer op keer
weer honderdduizenden bezoekers op de been. Iedere generatie heeft bijgedragen aan het behoud van dit monument. De laatste grote restauratie werd net voor de inhuldiging van Prinses Beatrix in 1980 afgerond. Sindsdien wordt dit historische monument permanent gemonitord. Van de 141 zuilen, zijn er nu 8 dringend toe aan herfundering. Zij dragen het hart van de kerk.

Doneer voor de zuilen

Het is nu tijd voor het restauratieproject en hiervoor is €2.7 miljoen nodig. Daarom doen wij een dringend beroep op jou, onze bezoekers en iedereen die De Nieuwe Kerk een warm hart toedraagt. Zodat dit iconische gebouw ook voor de komende generaties behouden blijft. Iedere donatie – groot of klein – is welkom en draagt bij aan de toekomst van dit unieke gebouw.

Benefietconcert

Kom naar een swingende benefietavond vol gospel om het restauratieproject te steunen op woensdag 24 april 2024 vanaf 19:00 uur. Beleef de prachtige stemmen van The New Gospel Sensation & Friends op deze betoverende locatie. De opening wordt verzorgd door Gershwin Bonevacia en de avond feestelijk gepresenteerd door Noraly Beyer.

Doneer via
NL78 ABNA 0640 1136 99
t.n.v. Nationale Stichting De Nieuwe Kerk Amsterdam

Archeologisch onderzoek

Op 26 mei ging het grote archeologisch onderzoek officieel van start. Onder toeziend oog van Annabelle Birnie (directeur De Nieuwe Kerk) en wethouder archeologie Rutger Groot Wassink toonde archeoloog Thijs Terhorst de eerste vondsten. Deze zijn gevonden in de archeologische proefsleuven die rondom de monumentale zuilen zijn gegraven. Dit allemaal ten behoeve van de herfundering van deze pilaren.

Archeologische vondsten

Archeoloog Terhorst is een van de archeologen van het onderzoek. In de proefsleuven aan de voet van twee zuilen zijn resten van menselijke begravingen gevonden. Hiermee wordt het vermoeden van de archeologen en eerder bronnenonderzoek bevestigd; dat ondanks de ruimingen in het verleden er nog resten van eeuwenoude menselijke begravingen liggen. Een met een doodskop gedecoreerde handgreep van een grafkist, vermoedelijk uit de achttiende of negentiende eeuw, wordt voorzichtig door Terhorst omhoog gehaald. Ook zijn er meerdere resten van beenderen zichtbaar aan het oppervlak, naast overblijfselen van kisten.  De Universiteit van Amsterdam zal in een later stadium zich onder andere richten op fysisch antropologisch onderzoek van de aanwezige skeletten. Houd onze website en social media in de gaten voor updates over het onderzoek en de herfundering van de zuilen.

Gedecoreerde handgreep van een grafkist © Isabell Janssen