Fotocollectie Dienst voor Legercontacten Indonesië/Scheidema via Nationaal Archief

Educatie mbo

Algemeen

Schoolbezoeken kunnen zowel per factuur als met de cultuurkaart/mbo kaart betaald worden

30 leerlingen/studenten tegelijk in de tentoonstelling
Per 15 leerlingen/studenten minimaal één begeleider
Meer informatie educatie@nieuwekerk.nl of 020 530 87 55

Educatieve rondleiding

Slavernijverleden in de Oost

Speciaal bij de Grote Indonesië-tentoonstelling bieden wij de rondleiding Slavernijverleden in de Oost aan. Deze rondleiding vertelt de in Nederland tot op heden onderbelichte geschiedenis van de tot slaaf gemaakten onder het bewind van de VOC en later de Nederlandse staat. Dit verhaal wordt verteld aan de hand van verschillende objecten in de tentoonstelling. Een aanrader en eye opener!

Algemene rondleiding

Deze rondleiding volgt het tentoonstellingsverhaal van de Grote Indonesië- tentoonstelling, van de legendarische rijken via de Revolusi tot het Indonesië van nu.

Onze rondleidingen worden verzorgd door Noud Tekst & Uitleg.

Mail info@noudtekstuitleg.nl om een rondleiding te boeken.

Vermeld de school, niveau en leerjaar leerlingen, gewenste datum en tijdstip schoolbezoek en de rondleiding die je wilt boeken.

Praktische informatie

Bezoek De Grote Indonesië-tentoonstelling met een van onze professionele gidsen!

DuurBeide rondleidingen duren één uur
AantalMax. 15 leerlingen en 1-2 docenten per rondleiding*
Kosten€100 ( ex btw)
*bij meer dan 15 leerlingen dient een extra rondleiding te worden geboekt.

Zelfstandig schoolbezoek

Het is ook mogelijk om zelfstandig onze tentoonstelling te bezoeken zonder rondleiding.

Aantalmax. 30 leerlingen en minimaal 2 docenten
Kosten€ 45 <15 leerlingen
Kosten€ 85 <30 leerlingen
*bij meer dan 15 leerlingen dient een extra rondleiding te worden geboekt.

Mail educatie@nieuwekerk.nl om een zelfstandig schoolbezoek te boeken.
Vermeld de school, niveau en leerjaar leerlingen, gewenste datum en tijdstip schoolbezoek.

Gratis lespakket: de kracht van persoonlijke verhalen

Het lespakket ‘De bevrijding in Nederlands-Indië en de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië’ is gerealiseerd door auteur Simone Berger die begin 2019 het boek De lange reis van de Poesaka – Indische tastbare herinneringen samen met fotograaf en filmer Armando Ello uitbracht. In deze publicatie werden 33 personen vastgelegd met hun poesaka, een ‘erfstuk’ dat symbool staat voor hun familiegeschiedenis. Hun poesaka’s geven het Indische verleden en de geschiedenis een gezicht.

Dit boek maakt onderdeel uit van het lespakket zodat de verhalen en foto’s, op een laagdrempelige manier, een heldere kijk geven op de oorlogsjaren, het verloop na de bevrijding toelichten én de impact laten voelen.

WAT MAAKT HET LESPAKKET AANTREKKELIJK?

Naast het verhalenboek is er speciaal voor docenten een geïllustreerde inspiratieboek (32 pagina’s). Zes personen vertellen, als laatste ooggetuigen, uit eigen ervaring over belangrijke markeringen in de geschiedenis in een documentaire met historisch beeld- en filmmateriaal (45 min.)

Scholieren VO vanaf de 3e jaarlaag kunnen na het bekijken van de documentaire zelf aan de slag met digitale (oorlogs)bronnen waardoor online gezocht wordt naar de verhalen achter de personen.

Een gratis lespakket kan rechtstreeks bij ron@lmpublishers.nl opgevraagd worden. Er zijn er in totaal 250 beschikbaar, dus op = op.