De verhalen achter De eeuw van Juliana

15 oktober 2022 t/m 10 april 2023 | dagelijks 10-17 uur

In een spectaculaire paleissetting reizen we naar de koninklijke wereld van Juliana en leren we haar kennen aan de hand van honderden bijzondere objecten. Van persoonlijke bezittingen uit haar jeugd, beeldende kunst, historische documenten van betekenis en unieke (niet eerder vertoonde) fotografie tot bekende avondjaponnen, bijzondere filmfragmenten, koninklijk servies en meer. Variërend van gouden geschenken uit voormalig Nederlands-Indië, de iconische inhuldigingsjurk, kleurrijke angisa’s (hoofdoeken) uit Suriname, de typerende Juliana-vlinderbrillen, kinderkleding en speelgoed tot de beroemde Crème Calèche (rijtuig) en een glinsterende Rolls Royce met monogram van de vorstin.

Treed binnen in het leven van een bijzonder gewone koningin

Een (buiten)gewone koningin

Een moderne vorstin

Een werkende moeder

Ontdek alle verhalen in De Nieuwe Kerk

Audiotour

De tentoonstelling is een meerstemmige biografie; de generatie die haar persoonlijk heeft meegemaakt ontmoet een generatie voor wie zij vooral een historisch figuur is. Er zijn meer dan 30 verschillende stemmen te horen in de audiotour. Van bekende Nederlanders tot ooggetuigen. Martijn Akkerman, Claudia de Breij, Elsbeth Etty, Kathleen Ferrier, Jeroen Krabbé, Herman Pleij, Paul Rem en vele anderen nemen ons mee in het leven van Juliana. Ook is er een speciale audiotour voor jongeren (vanaf 12 jaar) met als titel Rebel Queen. Ingesproken door presentatrice Emma Wortelboer en acteur Sahil Amar Aïssa. Een monarchist en een republikein gaan in gesprek.

Kom meer te weten over De Nieuwe Kerk Amsterdam

De Nieuwe Kerk Amsterdam is al decennia beroemd om haar spraakmakende tentoonstellingen over kunst, fotografie en inspirerende personen en culturen. Ook heeft de kerk een nationale functie met koninklijke ceremonies, officiële bijeenkomsten en culturele evenementen.

Ook te zien in De Nieuwe Kerk

Een metershoge filminstallatie over de veelbewogen geschiedenis van de kerk. Vanaf de stichting begin vijftiende eeuw, naar de verwoestende brand in 1645 en de zeventiende-eeuwse wederopbouw met alle fenomenale interieurstukken. Van de Tachtigjarige Oorlog, langs de Beeldenstorm, de intocht van Napoleon in Amsterdam naar de Oranjes en hun inhuldigingen en de traan van Máxima.

Panorama Nieuwe Kerk wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij en is blijvend te zien in de kerk. Gratis toegankelijk op vertoon van geldig entreebewijs voor de tentoonstelling.