De Koninklijke Kerk

De Nieuwe Kerk is een echte koninklijke kerk. Hier vinden de officiële koninklijke ceremonies plaats: inhuldigingen van het staatshoofd en huwelijksplechtigheden. Deze nationale functie vloeit voort uit de ligging pal naast het Koninklijk Paleis. Het begon met de troonsbestijging van Willem I in 1814. Net als hij liepen de koningen Willem II en III, de koninginnen Wilhelmina, Juliana en Beatrix en koning Willem-Alexander met hun gevolg van het Koninklijk Paleis naar De Nieuwe Kerk. Voor het koperen koorhek legden ze de eed op de Nederlandse Grondwet af.

Huwelijk Willem-Alexander en Máxima

Op 2 februari 2002 was De Nieuwe Kerk het toneel voor het kerkelijke huwelijk tussen de Prins van Oranje Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Miljoenen televisiekijkers in binnen- en buitenland aanschouwden deze sprookjesachtige gebeurtenis.

Inhuldiging koning Willem-Alexander

Op 30 april 2013 werd Willem-Alexander officieel ingehuldigd als koning. De twee dagen erna opende De Nieuwe Kerk haar deuren voor het publiek. Meer dan 20.000 mensen maakten van die gelegenheid gebruik om na te genieten van het prachtige inhuldigingsfeest en de bloemen.

Tentoonstelling Ingehuldigd!

In 2013 bezochten meer dan 100.000 bezoekers de tentoonstelling Ingehuldigd! Deze volgde vrijwel direct op de inhuldiging van de koning. Bij deze gelegenheid is het fraaie boek Ingehuldigd! uitgegeven, over de Oranjes en De Nieuwe Kerk.

Chronologie inhuldigingen

Willem I als Souvereine Vorst (30 maart)
(Hij werd op 21 september 1815 in Brussel ingehuldigd als Koning der Nederlanden.)

Koning Willem II (28 november)

Koning Willem III (12 mei)

Koningin Wilhelmina (6 september)

1948