Meditaties met het Centrum voor Mindfulness

Trainers van het Centrum voor Mindfulness geven een introductie tot mindfulness en de relatie tot het boeddhisme. Daarna volgt een korte begeleide meditatie.

Wanneer? Iedere dinsdag t/m zondag om 13 uur, 14 uur, 15 uur en 16 uur in het middenschip van de kerk.

Gratis deelname met een geldig entreebewijs voor de tentoonstelling.

Naast de ‘live’ meditaties die tijdens de tentoonstelling worden aangeboden, zijn er ook verschillende meditaties te beluisteren via de audiotour. De stemmen in de audiotour zijn van:
(1) Ademruimte (3′) door Angela Wind – luister via SoundCloud (link).
(2) Ademmeditatie (10′) door Rob Brandsma – luister via SoundCloud (link).
(3) Compassie Meditatie(10′) door Mila de Koning – luister via SoundCloud (link).
(4) Ademmeditatie (20′ ) Rob Brandsma – luister via SoundCloud (link).

Enkele tips bij het mediteren
* Zoek een rustige plek op waar je even niet gestoord wordt

* Zet de telefoon op ‘niet storen’
* Mediteren kan zittend (op een kussen of een stoel). Als zitten lastig voor je is, kun je ook gaan liggen
* Als je aandacht veel afdwaalt tijdens de oefening, is dat geen probleem, dit is juist een onderdeel van de oefening
* Geen zorgen over of je het goed doet, volg gewoon de instructies en laat verwachtingen varen over hoe het zou moeten zijn
* Gun jezelf de tijd om te wennen aan deze oefeningen. Geef meditatie de tijd om een plaats te verwerven in je leven en maak niet na een of twee keer al de balans op

Mediteren
Door regelmatig te mediteren train je de aandacht, waardoor je beter weet hoe het met je gaat – en wat je op dat moment goed kunt gebruiken. Dat helpt bij het omgaan met de obstakels van het leven zoals stress, piekeren en lastige emoties. Meditatie speelt een centrale rol in de mindfulnesstraining. Lees hier meer over de meditatiesessies in De Nieuwe Kerk.

Mindfulnesstraining
Een van de meest bekende mindfulnesstrainingen is de ‘Mindfulness Based Stress Reduction Training’, ook wel de MBSR genoemd. Deze 8-weekse training bevat veel praktische oefeningen om de aandacht te trainen. Het is geschikt voor mensen die een investering willen doen in de kwaliteit van hun leven. Iedereen kan er aan meedoen, met of zonder klachten. De MBSR training kent een stevige wetenschappelijke basis.

Het Centrum voor Mindfulness
Het Centrum voor Mindfulness heeft een divers aanbod aan trainingen en opleidingen voor zowel particulieren als professionals. Het centrum gevestigd in de Raadhuisstraat 15: het hartje van Amsterdam en vlak achter De Nieuwe Kerk op de Dam.

Het centrum gevestigd in het hartje van Amsterdam, vlak achter de Nieuwe Kerk.

Het Centrum voor Mindfulness is programmeringspartner van de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu in De Nieuwe Kerk Amsterdam.