Janiek Dam

Helemaal zen in De Nieuwe Kerk

In het kader van de tentoonstelling Het leven van Boeddha staat De Nieuwe Kerk Amsterdam ook in het teken van mindfulnessmeditaties. Bezoekers kunnen dagelijks mediteren en wekelijks, van vrijdag tot en met zondag, is er gratis meditatiebegeleiding door professionele trainers van het Centrum voor Mindfulness. Op vrijdag 21 september om 13 uur wordt daarvoor de officiële aftrap gegeven.

Foto: Janiek Dam

De meditatiebegeleiding wordt gehouden in het middenschip van de kerk en start op het hele uur tussen 13.00 en 16.00 uur, van vrijdag tot en met zondag. Ook zonder begeleiding kunnen bezoekers mediteren op de oranje tatami’s, Japanse meditatiematten, die een vast onderdeel zijn van de tentoonstelling. De audiotour biedt desgewenst ook een vorm van begeleiding; bezoekers kunnen kiezen uit compassiemeditatie of een meditatie gericht op de ademhaling.

Over de tentoonstelling: Het leven van Boeddha

Millennia-oude objecten en hedendaagse kunst komen spectaculair bijeen in De Nieuwe Kerk Amsterdam. De biografische tentoonstelling, die recent werd geopend door Zijne Heiligheid de Dalai Lama, vertelt het levensverhaal van de Boeddha. Hij werd in de vijfde eeuw v.Chr. als rijke prins geboren maar koos op zijn 29ste radicaal voor een ander leven. Zijn levensfases staan symbool voor het boeddhisme en vormen de rode draad van de tentoonstelling: de geboorte, de ommekeer, de verlichting, de eerste leerrede en zijn overlijden.

Een belangrijk onderdeel van het boeddhisme is de bewustwording van het hier en nu. Daarom kozen de tentoonstellingsmakers, onder wie gastconservator voor de moderne kunst en vormgever Siebe Tettero, voor topstukken van internationaal bekende kunstenaars, zoals Ai Weiwei en Yoko Ono, om het ‘nu’ te vertegenwoordigen.

Het leven van Boeddha, de weg naar nu is te zien tot en met 3 februari 2019.

Professionele meditatiebegeleiding: iedere vrijdag, zaterdag en zondag om 13.00 / 14.00 / 15.00 / 16.00 uur. Deelname is gratis op vertoon van het entreebewijs voor de tentoonstelling.