The First Embrace © Mads Nissen, Politiken/Panos Pictures

World Press Photo Exhibition 2021

World Press Photo maakt winnaars World Press Photo Contests 2021 bekend
World Press Photo Exhibition 2021 in De Nieuwe Kerk Amsterdam is klaar voor publiek

Op donderdag 15 april heeft de World Press Photo Foundation de winnaars bekendgemaakt van de World Press Photo Contests 2021. De World Press Photo of the Year is The First Embrace van de Deense fotograaf Mads Nissen. Op de foto wordt Rosa Luzia Lunardi (85) omarmd door verpleegster Adriana Silva da Costa Souza in een door Covid-19 getroffen verzorgingstehuis in São Paulo (Brazilië). Dit was de eerste knuffel in vijf maanden die Rosa kreeg. De World Press Photo Story of the Year is Habibi van Antonio Faccilongo. De winnende serie toont liefdesverhalen die zich afspelen tegen de achtergrond van het Israëlisch-Palestijns conflict. De beelden tonen de impact ervan op Palestijnse gezinnen. Ook is het werk van een Nederlandse fotograaf bekroond. Jasper Doest krijgt de eerste prijs in de categorie Natuur met de serie Pandemic Pigeons – A Love Story.

De World Press Photo Exhibition 2021 in De Nieuwe Kerk Amsterdam is de Flagship Exhibition van de wereldwijde tournee. De tentoonstelling zal nog niet dit weekend open gaan vanwege de verlengde coronamaatregelen. De tentoonstelling is wel opgebouwd en op maandag 19 april zal op social media een digitale kick-off worden gegeven. Ook wordt er gewerkt aan een digitale highlight-tour door de tentoonstelling, die zal vanaf begin mei te zien zijn. Meer informatie op nieuwekerk.nl.

The First Embrace © Mads Nissen, Politiken/Panos Pictures

World Press Photo Exhibition 2021
De Flagship Exhibition in De Nieuwe Kerk Amsterdam toont de bekroonde visuele journalistiek en digitale storytelling van het afgelopen jaar. Te zien zijn straks ruim 150 bekroonde beelden in acht categorieën en tevens de winnaars in de Digital Storytelling Contest. Ook zijn dit jaar weer de World Press Photo Iconic Originals te zien: een selectie van originele, vaak gesigneerde foto’s uit het verleden van de World Press Photo Contest. De rijke geschiedenis en impact van World Press Photo Foundation krijgen weer aandacht in een apart gedeelte, waar ook de iconische tijdlijn prijkt met alle jaarwinnaars sinds de oprichting van de organisatie in 1955. De tentoonstelling is na de opening te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam tot en met zondag 25 juli 2021. Online tickets zijn binnenkort verkrijgbaar via nieuwekerk.nl.

Vernieuwde audiotour
De fotografen en visueel journalisten nemen traditiegetrouw zelf de bezoeker mee achter de schermen en vertellen in de Engelstalige audiotour hun persoonlijke verhaal met het hoe en waarom van hun winnende beelden. Nieuw dit jaar zijn de extra verdiepingen in de audiotour. Belangrijke thema’s als ethiek en esthetiek worden aan de hand van speciaal geselecteerde beelden nader besproken door de fotografen. De Nederlandstalige versie wordt ingesproken door medewerkers van World Press Photo. De audiotour is inbegrepen in de ticketprijs en beschikbaar via een app.

Uitgebreide coronamaatregelen

Vorig jaar werd het tentoonstellingsontwerp van World Press Photo aangepast om aan de uitgebreide coronamaatregelen te kunnen voldoen. Ook dit jaar wordt het ontzagwekkende vloeroppervlak van De Nieuwe Kerk volledig benut zodat bezoekers een rustige, veilige 1-op-1 ervaring met de winnende foto’s kunnen beleven. Dankzij een speciale eenrichtings-looproute kunnen bezoekers optimaal 1,5 meter afstand houden. Tickets zijn uitsluitend online in timeslots verkrijgbaar en de audiotour is beschikbaar via een speciale app.

De Nieuwe Kerk Amsterdam ontvangt bijdragen van founder BankGiro Loterij. De World Press Photo Foundation ontvangt steun van haar global partner de Nationale Postcode Loterij en haar partners PWC en Aegon.

Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam
Afdeling Communicatie, Educatie & Marketing
Martijn van Schieveen en Madeline van Vliet
020 626 81 68 | pressoffice@nieuwekerk.nl
www.nieuwekerk.nl/pers

Beeldmateriaal kan opgevraagd worden via communications@worldpressphoto.org
Beeldmateriaal van de World Press Photo Exhibition 2021 in De Nieuwe Kerk Amsterdam is hieronder te downloaden.
Fotograaf: Evert Elzinga

Download hier de foto