© Sam Eye Am Fotografie

Howard Komproe

Persbericht
29 december 2022, Amsterdam

Juliana’s liefde voor het theater
Theateravonden met Howard Komproe

In het kader van de tentoonstelling De eeuw van Juliana, een koningin en haar idealen organiseert De Nieuwe Kerk op de Dam samen met stand-upcomedian Howard Komproe vier unieke theateravonden. Onder de naam De Koningin van de eeuw staat de vraag “Wie is de koningin voor jou?” centraal. Met diverse bekende gasten vult Komproe de avonden met cabaret, spoken word, comedy en muziek. Een hedendaagse vertaling van Juliana’s liefde voor het theater.

Theateravonden
Tegen de achtergrond van de jonge Juliana op het podium, zoals getoond in de huidige tentoonstelling in De Nieuwe Kerk, vinden vier verschillende avonden plaats. Diverse kunstvormen passeren de revue in de tot theaterzaal omgetoverde kerk. De tentoonstelling over een gevierd vorstin, waar een diverse collectie aan objecten, japonnen, foto’s, film – en audiofragmenten met verhalen en herinneringen van ooggetuigen de koningin opnieuw tot leven brengt, wordt getoond naast deze nieuwe verbale kunstvormen.

Flyer van Theateravonden met Howard Komproe in De Nieuwe Kerk in verband met tentoonstelling De eeuw van Juliana
© Sam Eye Am Fotografie

Met de vraag “Wie is de koningin voor jou?”, vult Komproe met diverse gasten het avondprogramma met een royal touch. Op de eerste twee avonden verschijnen Abdelkader Benali, Izaline Calister en Sanne Wallis de Vries ten tonele. In de tweede reeks avonden vormen Jetty Mathurin, Zaïre Krieger, Mike Bodde en Erik van Muiswinkel de line-up. Beide avonden worden muzikaal omlijst door DJ’s.

Programma
De Nieuwe Kerk op de Dam opent zijn deuren de eerste twee avonden op woensdag 1 februari en donderdag 2 februari. De tweede serie zal op donderdag 6 april en vrijdag 7 april zijn. De avonden starten telkens om 20:30 uur en eindigen om 22:15 uur. Om van tevoren een bezoek te brengen aan de tentoonstelling De eeuw van Juliana, een koningin en haar idealen openen de deuren alvast om 19:30 uur.

De tentoonstelling
In de tentoonstelling wordt een veelbewogen eeuw gespiegeld aan de persoonlijkheid en idealen van Juliana. De vorstin wordt vaak getypeerd als ‘vorstin naast de rode loper’, eigenzinnig en wars van protocol. Geliefd om haar eenvoud en menselijkheid. Maar zij was ook staatshoofd in een eeuw die werd getekend door ongekende tegenslagen én spectaculaire voorspoed. De tentoonstelling geeft context en beoogt een compleet en ook persoonlijk beeld te geven van deze opmerkelijke vorstin. De eeuw van Juliana is te zien voor het publiek tot en met 10 april 2023.

Meer informatie? Klik hier.