Prins Constantijn, Marjan Minnesma en Lucien Spee reflecteren op persvrijheid, de klimaatcrisis en LHBTI-rechten in World Press Photo in Nieuwe Kerk

Z.K.H. Prins Constantijn, Marjan Minnesma en Lucien Spee de Castillo Ruiz reflecteren op persvrijheid, de klimaatcrisis en LHBTI-rechten tijdens de laatste weken van de World Press Photo Exhibition 2021 in De Nieuwe Kerk

Enkele weken voor de sluiting van de tentoonstelling eind augustus nodigden De Nieuwe Kerk Amsterdam en de World Press Photo Foundation Prins Constantijn, beschermheer van World Press Photo; Lucien Spee de Castillo Ruiz, directeur Stichting Pride Amsterdam; en Marjan Minnesma, directeur van Urgenda uit om mondiale thema’s als persvrijheid, LHBTI+-rechten en de klimaatcrisis onder de aandacht te brengen via de winnende beelden die te zien zijn in de flagship World Press Photo Exhibition 2021.

Prins Constantijn
Op 21 juli besprak Prins Constantijn, beschermheer van de World Press Photo Foundation, zijn kijk op persvrijheid aan de hand van het beeldverhaal van Zisaan Al Latif. Dit beeldverhaal toont de afbeeldingen van bezittingen in de wijk Shiv Vihar in Noordoost-Delhi, India, een paar dagen na hevige sektarische rellen in deze regio.

“Deze beelden zijn in veel opzichten erg symbolisch. Ze laten zien hoe belangrijk persvrijheid is zodat er over een onderwerp waar we nog niet veel over hebben gehoord kan worden gerapporteerd. (…) President Trump was op dat moment op bezoek in het land en er was geen mediaruimte om verslag te doen van de echte verhalen die er zich afspeelden (…). Het is erg belangrijk dat World Press Photo deze verhalen blijft vertellen die anders niet verteld zouden worden.

De foto’s zijn gemaakt met smartphones omdat de fotografen het doelwit waren in de rellen en ze hun camera’s niet konden laten zien. Het is ook een getuigenis van de moed van fotografie en fotojournalisten die hun beroep uitoefenen, zelfs als ze zelf worden aangevallen.”

Marjan Minnesma
Met temperaturen die in juli in Canada opliepen tot 49 graden, wetenschappers die waarschuwen dat het Amazone-regenwoud nu meer CO2 uitstoot dan het opneemt, en de recente overstromingen die Limburg, Duitsland en België zwaar hebben getroffen, is het aanpakken van de klimaatcrisis urgenter dan ooit.

Marjan Minnesma, directeur van Stichting Urgenda, pleit al jaren voor actie van de Nederlandse overheid. In 2015 won Urgenda samen met 900 Nederlanders een zaak bij de Rechtbank in Den Haag die de Nederlandse overheid dwong om de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk meer te verminderen dan de voornemens in de bestaande overheidsplannen, omdat de Nederlandse overheid een zorgplicht heeft jegens haar burgers.

Het beeld dat haar het meest aansprak tijdens haar bezoek aan de tentoonstelling is een heftig beeld uit de serie van Lalo de Almeida, Pantanal Ablaze over de verwoestende branden in de Pantanal regio in Brazilie. Het beeld toont een brulaap (Alouatta) die is verkoold achtergelaten door een bosbrand die door de Santa Tereza-boerderij in het Paraguay-rivierengebied van de Pantanal, in de staat Mato Grosso do Sul, raasde. De branden in de regio waren zo hevig dat zelfs de snelste dieren niet aan de vlammen konden ontsnappen.

“Dit is ons voorland. Het is aangrijpend omdat dieren geen kant op konden en hier niet schuldig aan zijn en toch in hele grote getale omkwamen in het vuur. Dit gebeurt niet alleen daar in dat hele bijzondere gebied met een enorme biodiversiteit, maar op dit moment overal in de wereld. Het gaat zo snel nu. Vele soorten sterven uit en komen niet meer terug. Deze serie en vooral het beeld van dit knielende aapje verbeeldt voor mij de vraag om alsjeblieft te stoppen met onze verwoestende consumptiemaatschappij en alle bijbehorende uitstoot van broeikasgassen en nu eindelijk klimaatverandering als een crisis te gaan behandelen en bestrijden. Je wordt heel verdrietig van zo’n foto.”

Lucien Spee de Castillo Ruiz, over LHBTI+-rechten:
2021 markeert het 25-jarig jubileum van Pride Amsterdam. Hoewel de grote vieringen zijn uitgesteld tot 2022, zijn er in lijn met de huidige COVID-19 maatregelen, toch nog vele activiteiten gepland in de stad.

Oleg Ponomarev’s portret van Ignat en zijn vriendin Maria trok de aandacht van Lucien Spee de Castillo Ruiz, directeur van Stichting Pride Amsterdam. Ignat, een transgender man, werd tijdens zijn schooljaren gepest en moest zich verantwoorden bij de schoolpsycholoog na geruchten dat hij over zichzelf sprak door het mannelijke geslacht te gebruiken. Veel LHBTI+-mensen in Rusland proberen niet op te vallen en kunnen zich niet openlijk uiten vanwege stigmatisering tegen niet-traditionele seksualiteit. Transgenders worden ook geconfronteerd met zeer specifieke uitdagingen bij het verkrijgen van hun economische, sociale en culturele rechten, aangezien hun geslacht niet wettelijk wordt erkend. Dit heeft tot gevolg dat transgenders geen toegang hebben tot o.a. transitie-gerelateerde zorg, of ambtelijke ondersteuning tegen discriminatie.

“Deze foto raakt me omdat je in zijn ogen de strijd kunt zien die Ignat moet voeren om deel te mogen uitmaken van de samenleving en het wantrouwen en de oprechtheid van de mensen om hem heen. Op hetzelfde ogenblik kun je de liefde zien die hij van zijn meisje ontvangt en door de positie en houding dat hij haar wil beschermen voor wat nog komen gaat. Je authentieke zelf zijn is de sleutel tot geluk. Niemand mag en kan van je verwachten dat je handelt of je anders gaat gedragen dan hoe je geboren bent. Als het biologische geslacht bij de geboorte niet overeenkomen met hoe men zich voelt, moeten we een sfeer scheppen waarin een kind zich vrij voelt te praten over dat gevoel en zich kan vrij kan ontwikkelen in een veilige omgeving. Dat er ook in Nederland nog werk aan de winkel is, werd duidelijk deze week. De woorden van de 14-jarige Frederique “Ik ben wie ik ben en jij kunt zijn wie jij wilt zijn” werden niet met liefde beantwoord, maar met haat en geweld.”

Flagship Exhibition geopend tot en met zondag 29 augustus

De Flagship World Press Photo Exhibition 2021, met meer dan 150 afbeeldingen en digitale producties, is speciaal ontworpen voor de ruimte van De Nieuwe Kerk, een 15e-eeuwse kerk in het centrum van Amsterdam. Met een honderdtal tentoonstellingen in 45 landen en rond de 4 miljoen bezoekers is World Press Photo één van de populairste fotografie-evenementen ter wereld. De World Press Photo-tentoonstelling, voor het eerst georganiseerd in 1955, was van 1982 tot en met 1999 ook al jaarlijks in De Nieuwe Kerk te zien. De World Press Photo Exhibition 2021 is t/m 29 augustus te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Tickets zijn hier online verkrijgbaar.

Voor aanvullende informatie zie www.worldpressphoto.org/calendar en www.nieuwekerk.nl.