Wim Ruigrok

Pride Talk 2023

Persbericht
Maandag 3 juli, Amsterdam

David Mixner, LHBTIQ+ activist van het eerste uur, houdt Pride Talk in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Op donderdag 20 juli, aan de vooravond van Queer & Pride Amsterdam 2023 geeft De Nieuwe Kerk een podium aan David Mixner. Jaarlijks viert de LHBTIQ+ gemeenschap met de Queer & Pride Amsterdam de verworvenheden en staat stil bij de emancipatoire strijd die nog gestreden moet worden. Hét moment om van buitenaf naar ons land en Amsterdam te laten kijken door een internationale activist van naam en faam. Veteraan Mixner bijt het spits af. Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland, en senator en mensenrechtenactivist Boris Dittrich leiden hem in.

Gay Capital

Amsterdam mocht zich ooit de Gay Capital van de wereld noemen. Is dat een positie die nog bestaat? Zo ja, wat houdt deze dan in? Ambiëren we deze positie vandaag nog? Past het bij de diversiteit van de veelkleurige LHBTIQ+ gemeenschap? Hoe ziet het buitenland onze community? En hoe verhouden wij ons in Amsterdam en Nederland tot de internationale community en deze wereldwijde strijd?

Vragen waar we de komende jaren met diverse betrokken organisaties de wereld voor rond gaan. We beginnen in het land waar Nederland vaak naar kijkt: de Verenigde Staten. Daar is veel Pride-geschiedenis geschreven, denk aan Stone Wall, Gay Mens Health Crisis en Act Up. Het is ook het land van Don’t Ask, Don’t Tell, de term waarmee in het Amerikaanse leger soldaten en officieren hun seksuele oriëntatie moesten verzwijgen. President Clinton voerde dit beleid in. Het was zijn voormalig campagnevoerder David Mixner, die hiertegen in opstand kwam. Mixner leidde de protesten die uiteindelijk in 2010 het Witte Huis tot koerswijziging dwongen. Onder president Obama werd het beleid herzien. Vandaag de dag worden er in de VS Don’t Say Gay-wetten aangenomen. Vooral de rechten van non-binaire en transgender personen staan onder druk.

Over David Mixner

David Mixner (1946), fundraiser, activist, schrijver en performer, is een veteraan van vele slagvelden. Begin jaren zestig voerde hij campagne voor John en Bobby Kennedy en Martin Luther King. Hij werd een prominent leider in de Vietnambeweging en is sinds zijn coming out in 1977 een boegbeeld van de LHBTIQ+-emancipatie in de Verenigde Staten.

De Pride Talk is gratis bij te wonen en zal in de Engelse taal gevoerd worden. De Nieuwe Kerk werkt voor deze Pride Talk samen met Sofitel Legend The Grand Amsterdam als hospitality partner.

Pride Talk 2023, donderdag 20 juli in De Nieuwe Kerk Amsterdam.
Deuren openen 19.30 uur, start lezing 20 uur. Voertaal: Engels.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Begin 2024 wordt de spreker voor de Pride Talk 2024 bekendgemaakt.
We richten onze blik dan op een ander continent, een ander land en een andere generatie.

Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam
Afdeling Pers & Marketingcommunicatie