Wim Ruigrok

Mokum

Donderdag 20 juli 2023

De Nieuwe Kerk en Joods Museum vieren Amsterdam 750 jaar met de bijzondere tentoonstelling, ‘Mokum’

Winter 2024 brengen Joods Museum en De Nieuwe Kerk Amsterdam een biografische tentoonstelling over Joods Amsterdam. Mokum omspant vier eeuwen Joodse geschiedenis in diverse verhalen van bekende en onbekende mensen. Van de eerste Joodse bewoners eind zestiende eeuw tot de bloei, ondergang en de voorzichtige wedergeboorte van een religieuze en culturele identiteit. Een even unieke als universele en actuele geschiedenis van een bevolkingsgroep die in Amsterdam een veilige haven zocht. Mokum brengt de bijzondere wisselwerking in beeld tussen de stad en haar joodse inwoners, van toen en nu.

Juist in het feestjaar van Amsterdam staan we stil bij het wel en wee van een gemeenschap die de stad door de eeuwen heen heeft gekleurd. De Nieuwe Kerk en Joods Museum gaan voor deze tentoonstelling met tal van organisaties in binnen- en buitenland samenwerken. Mokum is een vervolg op de tentoonstelling Jodendom (2011) van beide partners. In de serie ‘wereldreligies’ van De Nieuwe Kerk werd toen een overzicht gegeven van 3000 jaar Joodse geschiedenis.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam
Afdeling Pers & Marketingcommunicatie