Keti Koti: première vertelvoorstelling Tula in De Nieuwe Kerk

Woensdag 12 juni 2024

Keti Koti: première vertelvoorstelling Tula in De Nieuwe Kerk
Met acteur en theatermaker Anton de Bies en zangeres Izaline Calister

De Nieuwe Kerk van Amsterdam wordt de premièrelocatie voor de aangrijpende vertelvoorstelling In de voetsporen van een held. Acteur en theatermaker Anton de Bies kruipt voor deze vertelling in de rol van de Curaçaose verzetsheld Tula, die in 1795 de opstand van de tot slaafgemaakten op Curaçao leidde. Izaline Calister opent de avond met zang. Een indrukwekkend stuk volgt, waarin het heden en het verleden elkaar afwisselen. Met als rode draad de littekens van het slavernijverleden. Voorafgaand aan Keti Koti, op vrijdag 21 juni 2024, gaat het stuk in première in De Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Tickets zijn verkrijgbaar via nieuwekerk.nl. Daarna gaat Tula op tournee door heel Nederland. Onder andere in H’ART Museum, Amsterdam Museum, ITA, Theater aan de Rijn en het Laagland Theater.

V.l.n.r.: Anton de Bies gefotografeerd door Christopher Room. Izaline Calister gefotografeerd door Dave Andrew Graanoogst.

Meer over Tula
De winnende foto’s werden geselecteerd uit 61.062 inzendingen van 3851 fotografen uit 130 landen. Ze werden eerst beoordeeld door zes regionale jury’s en de winnaars werden vervolgens gekozen door een internationale jury bestaande uit de regionale juryvoorzitters en de internationale juryvoorzitter. De wereldwijde winnaars zijn gekozen uit 25 regionale winnaars. Ook zijn er zes eervolle vermeldingen gekozen. Bijzonder dit jaar is de keuze van de jury om twee speciale jury vermeldingen op te nemen in de selectie. Elk met een beeld van één individu, een Israëliër en een Palestijn. Over deze foto’s zegt de jury: “These two special mentions reflect the gravity of the Israel-Hamas war in 2023, the extreme suffering of civilians, and its global political impact. While each photograph shows a single individual in the aftermath of a horrific attack, the contrast between the scenes helps viewers understand the differing scales of devastation without minimizing the individual suffering.”

World Press Photo tentoonstelling
Het gesprek tussen Tula en Anton legt de vinger op de zere plek, schijnt licht op diepe littekens en gaat verder in op (hedendaags) racisme en colorisme, een vorm van discriminatie binnen een bevolkingsgroep op basis van gradaties in de huidskleur. De vertelvoorstelling wordt omlijst met rituele muziek uit Curaçao, Tambú. Muziek die verboden was onder het koloniale bewind. Het publiek hoort historische liederen, onder begeleiding van karakteristieke instrumenten die authentieke Curaçaose ritmes spelen uit de tijd van de slavernij. Na afloop van de vertelvoorstelling gaan De Bies en Calister met elkaar in gesprek over de erfenis van Tula.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

In de voetsporen van een held. Een Tula-vertelling door Anton de Bies

Meer informatie over Anton de Bies zie hier.
Meer informatie over Izaline Calister zie hier.

Beeldmateriaal op aanvraag via pressoffice@nieuwekerk.nl.

De Nieuwe Kerk Amsterdam
Afdeling pers & marketingcommunicatie