© Romain Laurendeau | Kho, the Genesis of a Revolt

Wereldpremière World Press Photo 2020 bijna klaar voor publiek met omvangrijk pakket corona-aanpassingen

Op 1 juni aanstaande zal De Nieuwe Kerk Amsterdam heropenen met de nieuwe tentoonstelling World Press Photo Exhibition 2020. De opbouw is in volle gang. Het ontwerp is aangepast om aan een uitgebreide lijst coronamaatregelen te kunnen voldoen zodat bezoekers een rustige, veilige 1-op-1 ervaring met de winnende foto’s beleven. Zo kunnen bezoekers door middel van een speciale eenrichtings-looproute, gemarkeerde kijkvakken en een ‘passeerstraat’ optimaal 1,5 meter afstand houden van elkaar. Om zo min mogelijk contact met medewerkers te hebben, en het bezoek goed te kunnen reguleren, zijn tickets uitsluitend online in timeslots verkrijgbaar. Voorts is de audiotour beschikbaar via een speciale app en er komen diverse zuilen met desinfectiemiddelen. Kijk hier voor de volledige lijst met maatregelen.

Vanaf maandag 1 juni tot en met zondag 29 november is het publiek welkom in een bijzondere 1,5 meter-tentoonstelling met ruim 150 bekroonde beelden uit de internationale persfotografiewedstrijd.

Yasuyoshi Chiba (Japan) Agence France-Presse | Straight Voice
A young man, illuminated by mobile phones, recites protest poetry while demonstrators chant slogans calling for civilian rule, during a blackout in Khartoum, Sudan |19.06.2019. General News (Singles)

World Press Photo Exhibition 2020

Het is de première van de jaarlijkse tentoonstelling van de internationale persfotografiewedstrijd, die hierna op wereldtour gaat. De World Press Photo of the Year is Straight Voice van de fotograaf Yasuyoshi Chiba. De winnende foto toont een jonge man, verlicht door mobiele telefoons, die protestgedichten voordraagt. Omringende demonstranten declameren slogans die oproepen tot een burgerregering tijdens een black-out in Khartoum (Soedan) op 19 juni 2019. De World Press Photo Story of the Year is Kho, the Genesis of a Revolt van Romain Laurendeau. De winnende serie vertelt het verhaal van de ontevreden Algerijnse jeugd die, door de autoriteit uit te dagen, de rest van de bevolking inspireerde om zich bij hun actie aan te sluiten. Zo ontstond de grootste protestbeweging – in decennia – in Algerije. Deze en ruim 150 andere bekroonde beelden van 44 fotografen uit 24 landen zijn vanaf maandag 1 juni te zien in De Nieuwe Kerk.

Jubileum

Deze editie is bijzonder want precies 65 jaar geleden vond de eerste expositie van World Press Photo plaats. Tegelijk viert de Digital Storytelling Contest, het onderdeel met bekroonde interactieve producties en video’s, zijn tiende verjaardag.

Expositie in De Nieuwe Kerk

Afgelopen jaar werd de expositie al geheel vernieuwd met een museaal tentoonstellingsontwerp. Dit jaar wordt het ontwerp opnieuw aangepast om aan de maatregelen omtrent het coronavirus te kunnen voldoen. Het indrukkwekkende vloeroppervlak van De Nieuwe Kerk wordt volledig benut en bezoekers worden op diverse manieren gefaciliteerd zodat ze 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden. Inhoudelijk blijft de tentoonstelling ongewijzigd: de ruim 150 bekroonde beelden in acht categorieën, en de winnaars in de Digital Storytelling Contest, worden museaal gepresenteerd. Dit jaar zijn ook weer de World Press Photo Iconic Originals te zien. Een selectie van originele, vaak gesigneerde foto’s uit het verleden van de World Press Photo Contest. Die rijke geschiedenis en impact van World Press Photo Foundation krijgen wederom aandacht in een apart gedeelte, waar ook de iconische tijdlijn prijkt met alle jaarwinnaars sinds de oprichting van de organisatie in 1955.

Nicolas Asfouri (Denmark) Agence France-Presse | Hong Kong Unrest
A woman holds up an umbrella (a symbol of protest) during demonstrations in the Causeway Bay district of Hong Kong, on the day police first used live ammunition against protestors, Hong Kong | 01.10.2019. General News (Stories)

Audiotour via de app

Ook dit jaar nemen fotografen en visueel journalisten de bezoeker mee achter de schermen en vertellen in de Engelstalige audiotour hun persoonlijke verhaal met het hoe en waarom van hun winnende beelden. De Nederlandse versie wordt ingesproken door medewerkers van World Press Photo. De audiotour is inbegrepen in de ticketprijs en beschikbaar via een app.

Samenwerking

De Nieuwe Kerk Amsterdam en World Press Photo Foundation werken sinds 2014 samen en slaan ook voor de komende vijf jaar de handen ineen. Zo kunnen zij elkaars kennis en expertise gebruiken om de wereldpremière van de World Press Photo Expositie elk jaar weer een nieuwe impuls te geven.

De Nieuwe Kerk Amsterdam ontvangt bijdragen van founder BankGiro Loterij, sponsor Deloitte en partners SRC Reizen en AVROTROS. World Press Photo ontvangt bijdragen van global partner Nationale Postcode Loterij en partners Aegon en PwC.

Lee-Ann Olwage (South Africa) | Black Drag Magic – Portrait of a Drag Artist and Activist
Belinda Qaqamba Ka-Fassie, a drag artist and activist, poses at a shisanyama – a community space where women cook and sell meat- in Khayelitsha, a township located on the Cape Flats, near Cape Town, South Africa | 04.08.2019. Portraits (Singles).

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Meer info via nieuwekerk.nl. De complete selectie van genomineerde beelden is te zien op worldpressphoto.org. Klik op ‘Media Center’ voor beelden om te downloaden. Deze zijn bedoeld voor (eenmalige) publicatie in print of online (tijdelijk), en mogen enkel worden gebruikt ter illustratie van items over World Press Photo en/of de World Press Photo-fototentoonstelling. Wij ontvangen graag een bewijsexemplaar van de betreffende publicatie. Het is niet toegestaan de beelden te verkopen of te gebruiken voor andere doeleinden.