De Grote Suriname-tentoonstelling sluit af met 183.000 bezoekers

Groot succes voor De Grote Suriname-tentoonstelling. Met 183.000 bezoekers drukstbezochte tentoonstelling van De Nieuwe Kerk in deze eeuw

De Nieuwe Kerk Amsterdam sluit aanstaande zondag, 1 maart, De Grote Suriname-tentoonstelling af. Voor de laatste dagen zijn alle tickets helemaal uitverkocht. Naar verwachting zullen dan 183.000 bezoekers op de tentoonstelling af zijn gekomen, een record voor De Nieuwe Kerk in deze eeuw. Veel van de bezoekers hadden betrekkelijk weinig kennis van het land en zijn gedeelde geschiedenis met Nederland, en wilden dus meer weten. Maar er kwamen net zoveel Surinaamse Nederlanders kijken. Opvallend waren de vele families, die soms zelfs met vijf generaties kwamen. Vaak gingen bezoekers spontaan met elkaar in enthousiast gesprek. Naast de bezoekers waren ook de media alom positief over de tentoonstelling, mede omdat er in Nederland toch maar weinig bekend is over Suriname. De inwoners van Suriname, met hun zeer diverse culturele achtergronden, lieten letterlijk hun stem horen in persoonlijke verhalen. De officieuze ondertitel van de tentoonstelling was daarom ‘een meerstemmige autobiografie van Suriname’. Bezoekers zagen het boeiende epos van het land in groots ontworpen scènes die belangrijke episodes in de Surinaamse geschiedenis presenteerden, zoals de koloniale tijd, de slavenhandel en de economische bloei halverwege de twintigste eeuw. De recente Surinaamse geschiedenis kwam aan bod in met werken van hedendaagse kunstenaars over pijnlijke momenten, zoals de Decembermoorden in 1982 en de binnenlandse oorlog in de jaren daarna. Ruim driehonderd persoonlijke, historische en hedendaagse objecten, uit bijna vijftig verschillende collecties, presenteerden de culturen en de geschiedenis van Suriname in de breedste zin van het woord, in een combinatie zoals nooit eerder vertoond.

Samenwerking

De tentoonstelling was een co-creatie van De Nieuwe Kerk en tientallen partijen, musea, archieven, verzamelaars en kunstenaars, in Suriname en Nederland. De beroemde Amerikaanse museumdirecteur dr. Johnnetta Cole verzorgde de opening samen met burgemeester Halsema, die daarbij de tentoonstelling ‘een cadeautje voor Amsterdam’ noemde. Tal van prominenten zetten zich in als ambassadeur, van schrijvers, historici en artiesten tot tv-persoonlijkheden, algemeen geïnteresseerden en betrokken jongeren. Oud-president van Suriname Ronald Venetiaan bezocht de tentoonstelling. Naast het – uitverkochte – Grote Suriname Magazine is Pirouette in Paramaribo uitgebracht, een kinderboek geschreven door Humberto Tan. Met organisaties als Kwaku Summer Festival, Stichting Johan Ferrier Fonds en Urban Myth zijn gezamenlijke activiteiten opgezet. Samen met Stichting Julius Leeft! organiseerden we twaalf theateravonden in de kerk over historische hoofdrolspelers in de Surinaamse geschiedenis, zoals Johan Ferrier, Nola Hatterman, Sophie Redmond, Desi Bouterse en Anton de Kom. Deze producties zullen dit jaar een vervolg krijgen in theaters in Nederland.

Tijdens De Grote Suriname-tentoonstelling was het thema Suriname prominent in Amsterdam aanwezig, voor zowel volwassenen als kinderen. Museum Van Loon toonde Aan de Surinaamse grachten, over de betrokkenheid van de familie Van Loon met de WIC en Suriname in de achttiende en negentiende eeuw. In het Tropenmuseum was Sabi Suriname te zien, een presentatie voor het hele gezin.

OPEN

Na De Grote Suriname-tentoonstelling is De Nieuwe Kerk (1408) vanaf 9 maart tot en met 8 april geopend als Amsterdamse kerk met een koninklijke functie. Met het prachtige monumentale interieur zoals dat al eeuwenlang bestaat. Met de middeleeuwse elementen als fresco’s, engelen, grafstenen. En de monumentale onderdelen, die zijn toegevoegd in de 17e eeuw, zoals beroemde koperen koorhek, waarvoor de huwelijksinzegening van prins Willem-Alexander en prinses Máxima en zijn inhuldiging als koning plaatsvonden. Daarnaast de prachtige gebrandschilderde ramen en het enorme historische orgel, het grootste van Nederland. En dan zijn er óók nog de Nederlandse schrijvers die hier met gedenkstenen geëerd worden, zoals recent een gedenksteen voor Multatuli. Info en tickets hier. Op zaterdag 18 april gaat de wereldpremière van World Press Photo Exhibition 2020 open, te zien tot en met 26 juli.