Foto Femke van Hettema

Joseph Semah spijkert antwoord op Luther op deur Nieuwe Kerk

Op donderdag 22 juni spijkerde kunstenaar Joseph Semah het antwoord op Luthers stellingen op de deur van De Nieuwe Kerk.

In een performance en begeleid door violiste Anastasia Kozlova gaf Semah (Bagdad, 1948) zijn antwoord op de 95 stellingen van Maarten Luther. Hij deed dat in het kader van de tentoonstelling Reis in de Tijd, die op 13 juli open gaat en het Maarten Lutherjaar als een van de thema’s heeft. Aansluitend vond een rondetafelgesprek plaats in De Nieuwe Kerk over de invloed van Luther op de kunsten. Onder leiding van Emile Schrijver (algemeen directeur Joods Historisch Museum) reflecteerden kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en religieuze prominenten op 500 jaar Reformatie. Semah gaat nu de installatie voorbereiden die hij in de tentoonstelling Reis in de tijd in De Nieuwe Kerk zal plaatsen.

Voor de tekst van zijn antwoord, lees verder