Foto: Evert Elzinga

Het leven van Boeddha geopend door Zijne Heiligheid de Dalai Lama

Op zaterdag 15 september opende Zijne Heiligheid de Dalai Lama de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu in De Nieuwe Kerk. Dat deed hij door deel te nemen aan een dialoog over Compassie en Technologie, geleid door Christa Meindersma (DialogueWorks) – Oprichter en voorzitter Himalaya Initiative for Culture and Society. De Dalai Lama sprak met jongeren, technologische vernieuwers en wetenschappers, onder wie Faculty Members van content partner SingularityU The Netherlands. En met robot AV1. De dialoog, samengesteld door De Nieuwe Kerk en SingularityU, vormde de ceremoniële opening van de tentoonstelling.

Nu te zien: Het leven van Boeddha, de weg naar nu

In Het leven van Boeddha, de weg naar nu komen ruim zestig kunstwerken, oud en (gloed)nieuw, spectaculair bijeen in De Nieuwe Kerk. Bewonder een schat aan millennia-oude objecten en moderne kunstwerken van onder andere Ai Weiwei en Yoko Ono. Het oudste object dateert uit de derde eeuw, het jongste uit 2018; enkele werken zijn speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt.

De tentoonstelling vertelt het levensverhaal van de Boeddha. Hij werd in de vijfde eeuw v.Chr. als rijke prins geboren maar koos op zijn 29ste radicaal voor een ander leven. Zijn levensfases staan symbool voor het boeddhisme en vormen het verhaal van de tentoonstelling: geboorte, ommekeer, verlichting, eerste leerrede en overlijden.

Lees hier meer over de tentoonsteling.

Online tickets

Het leven van Boeddha, de weg naar nu is tot en met zondag 3 februari 2019 te zien in De Nieuwe Kerk, dagelijks van 10 tot 17 uur (eerste kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten). Online tickets zijn verkrijgbaar op de website, via deze link.