Illustratie: Geertje Aalders

Erica Terpstra schrijft eerste kinderboek Een knipoog van de Boeddha

KINDERBOEK DOOR ERICA TERPSTRA.
Op verzoek van De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft Erica Terpstra haar eerste kinderboek geschreven, ter gelegenheid van de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu. Op de voor haar zo typerende vrolijke en enthousiaste wijze laat ze Onno en Wendy, twee Nederlandse kinderen, op zoek gaan naar het levensverhaal van de Boeddha. Het grote avontuur begint als Onno een Boeddhabeeldje vraagt een wens te vervullen. Als een ware betovering gaan de kinderen plots eeuwen terug in de tijd en belanden in India. Daar beleven zij allerlei magische avonturen en komen oog in oog te staan met het prinsje Siddhartha, dat later de Boeddha zal worden.

Omslagillustratie Een knipoog van de Boeddha, door Geertje Aalders

Voorwoord Dalai Lama
De Dalai Lama schreef het voorwoord bij het kinderboek. Hierin zegt hij dat hij blij is dat Erica een boek over compassie heeft geschreven voor jonge lezers. Hij benadrukt erin hoe belangrijk het is om andere mensen gelukkig te maken en daardoor zelf gelukkiger te worden. Mededogen is volgens hem een goed middel om vriendschappen te vormen en vreedzaam met elkaar om te gaan.

Foto: Feije Riemersma, Toulouse, januari 2014
Foto: Feije Riemersma, Toulouse, jan. 2014

Voorwoord Dalai Lama bij kinderboek Erica Terpstra

Eerste kinderboek Erica Terpstra
Traditioneel vraagt De Nieuwe Kerk Amsterdam een prominente Nederlander een kinderboek te schrijven bij de wintertentoonstelling. Erica Terpstra, naar eigen zeggen ‘eeuwig student boeddhisme’, heeft sterke affiniteit met het thema van deze tentoonstelling. Ze heeft de Dalai Lama persoonlijk ontmoet. Daarover zegt zij: ‘In mijn televisie-interview met de Dalai Lama vertelde hij mij hoe belangrijk het is om kinderen niet alleen met cognitieve lessen op te voeden, maar juist met je hart: waar liefde, respect en compassie een hoofdrol in spelen. Hier gaat mijn boek over.’

De illustraties zijn gemaakt door Geertje Aalders en het boek is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Het is vanaf vrijdag 14 september verkrijgbaar (€ 15,99) in de boekhandel, en vanaf zondag 16 september in de Museumshop van De Nieuwe Kerk.

Kinderboekenweek 2018: Erica leest voor
In het kader van de Kinderboekenweek leest Erica Terpstra op woensdag 3 oktober aanstaande voor in De Nieuwe Kerk. Een tweede voorleessessie wordt gehouden op zaterdag 6 oktober. Meer informatie volgt.

Een knipoog van de Boeddha is het zevende kinderboek, in opdracht van De Nieuwe Kerk Amsterdam, op rij. Het boek, mogelijk gemaakt door de Vrienden van De Nieuwe Kerk, is een samenwerkingsproject van De Nieuwe Kerk Amsterdam en uitgeverij Gottmer.

Over de tentoonstelling
De Nieuwe Kerk Amsterdam opent op 16 september 2018 de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu. Een schat aan millennia-oude objecten en hedendaagse kunst wisselen elkaar af in de tentoonstelling. Het oudste object dateert uit de derde eeuw, het jongste uit 2018; er worden kunstwerken speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. De antieke kunst vertelt het levensverhaal van Siddhartha Gautama, oftewel de Boeddha. Hij werd in de vijfde eeuw v.Chr. geboren als rijke prins, maar koos op zijn 29ste radicaal voor een ander leven. Daarin draaide alles om spirituele ontwikkeling. De fases in zijn leven, geboorte, ommekeer, verlichting, eerste prediking en overlijden, staan aan de bron van het boeddhisme en aan de basis van het verhaal van de tentoonstelling. Info en tickets

Het leven van Boeddha, de weg naar nu is te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam vanaf zondag 16 september 2018 tot en met zondag 3 februari 2019, dagelijks van 10 tot 17 uur.