De Nieuwe Kerk gesloten van 23 juli t/m 15 september

De Nieuwe Kerk is vanaf maandag 23 juli tot en met zaterdag 15 september gesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden, de viering van 70 jaar Wereldraad van Kerken en de opbouw en inrichting van de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu. Vanaf zondag 16 september kunt u deze uitzonderlijke en inspirerende tentoonstelling bezoeken.

70 jaar Wereldraad van Kerken
Op 23 augustus 1948 werd de Wereldraad van Kerken in Amsterdam opgericht. Van deze organisatie zijn wereldwijd 340 kerkgenootschappen lid, met samen zo’n 500 miljoen leden in meer dan 110 landen. De religieuze ceremonie vond destijds plaats in De Nieuwe Kerk. 70 jaar later, op donderdag 23 augustus, viert de Wereldraad van Kerken dit jubileum ook weer in De Nieuwe Kerk (besloten bijeenkomst).

Tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu
Op 24 augustus wordt begonnen met de opbouw en inrichting van de grote wintertentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu, waarvoor De Dalai Lama naar Nederland komt. Op zondag 16 september gaan de deuren van De Nieuwe Kerk open voor het publiek voor deze tentoonstelling. Meer info

Onderhoud
Vanaf maandag 23 juli beginnen diverse onderhoudswerkzaamheden, die duren tot en met zondag 19 augustus. Het onderhoud bestaat uit de restauratie van enkele glas-in-loodramen, schilderwerkzaamheden aan de buitengevels en verwijdering van een kleine hoeveelheid asbest in ruimtes buiten bezoekersgebied. De asbestplaatjes zijn aangebracht in de jaren zeventig als isolatiemateriaal achter elektriciteitskastjes in technische ruimtes en op zolders. Op basis van onderzoek, uitgevoerd door gecertificeerde experts, is vastgesteld dat er geen gezondheidsrisico’s zijn (geweest) voor bezoekers en medewerkers.