Hanneke Groenteman schrijft kinderboek voor De Nieuwe Kerk Amsterdam

Marilyn en Audrey. The Battle. Publicatie bij tentoonstelling 90 Jaar Marilyn. Omzien naar een iconische vrouw

Voorafgaand aan de Kinderboekenweek publiceert Hanneke Groenteman haar eerste kinderboek, Marilyn en Audrey. The Battle. Het boek is verkrijgbaar vanaf zaterdag 1 oktober, de dag waarop De Nieuwe Kerk Amsterdam de tentoonstelling 90 Jaar Marilyn. Omzien naar een iconische vrouw voor het publiek opent.

Hanna en Nadia, klasgenoten maar niet bepaald vriendinnen, moeten samen een werkstuk maken over helden van vroeger. Ze kiezen twee iconische filmsterren uit de jaren vijftig: Marilyn Monroe en Audrey Hepburn, actrices waar ze niets van weten als ze aan hun project beginnen. De speurtocht naar hun levens maakt de twee sterren tot heldinnen van de meisjes. Het wordt een avontuur vol spanningen, liefde, vriendschap en jaloezie, dat uitmondt in een ware battle.

Het boek is mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van Stichting Vrienden van De Nieuwe Kerk.

Creditline afbeelding omslag Marilyn en Audrey. The Battle Afbeeldingen omslag: Voorzijde Marilyn Monroe, ca. 1953, foto Michael Ochs Archives/Getty Images. Achterzijde Audrey Hepburn, 1957, foto Donaldson Collection / Michael Ochs Archives / Getty Images
Creditline afbeelding omslag Marilyn en Audrey. The Battle

Hanneke Groenteman

Hanneke Groenteman (1939) begon haar journalistieke carrière bij Het Parool. Na tien jaar bij Het Parool ging ze naar de VARA-radio, waar ze meewerkte aan diverse programma’s, waaronder het feministische Hoor Haar en het cultuurprogramma Ophef & Vertier. Jarenlang presenteerde ze ook Met het Oog op Morgen (NOS). Bij de televisie maakte zij onder andere het succesvolle kunst- en cultuurprogramma De Plantage (VPRO), Middageditie (NPS), tien seizoenen van Sterren op het Doek (Max) en Omdat ik het Zeg (NTR), een reeks over opvoeden. Ze is altijd blijven schrijven. Ze publiceerde vier boeken: Doorzakken bij Jamin (2003), Dikke Dame (2006), Bestemming Bereikt? (2009) en Marilyn en Audrey, THE BATTLE (2016). Daarnaast schrijft ze voor diverse bladen en geeft ze interviewtrainingen.

***Noot voor de redactie: interviewverzoeken graag via pressoffice@nieuwekerk.nl
Meer informatie en affiche/beelden in HR:
HR beeld omslag te downloaden via http://bit.ly/2c97Cho
Meer beelden zijn beschikbaar op nieuwekerk.nl/pers, slechts te gebruiken voor persdoeleinden over Marilyn en Audrey. THE BATTLE en de tentoonstelling 90 Jaar Marilyn en met de juiste fotocredit.

Titel: Marilyn en Audrey. The Battle
Auteur: Groenteman, Hanneke