Videokunstwerk wint Van Lanschot Kunstprijs 2016

Jury: ‘Intrigerend vanaf het eerste beeld’
‘Het Contact’, een 3 minuten durend videokunstwerk van de Groningse Mirjam Offringa, is de winnaar geworden van de Van Lanschot Kunstprijs 2016. Uit ruim 500 inzendingen in
allerlei kunstvormen, geeft ‘Het Contact’ volgens de jury het beste de huidige tijdgeest weer. De video toont een ogenschijnlijk toevallige, maar in werkelijkheid zorgvuldig geënsceneerde opname van vijf wachtende mensen in een ondergronds metrostation. Juryvoorzitter Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum: “Dit werk heeft ons vanaf het eerste beeld geïntrigeerd. Mirjam heeft de video knap geënsceneerd en hij is ook visueel erg sterk, onder meer door het gebruik van primaire, Mondriaan-achtige kleuren. Doel van de Van Lanschot Kunstprijs is om de huidige tijdgeest weer te geven voor latere generaties en daar is Mirjam optimaal in geslaagd.”

Intrigerende elementen
De video is een heldere weerslag van de tijd waarin we leven: vier van de vijf wachtende mensen in het metrostation zit in zijn eigen ‘smartphone-wereld’ en heeft geen contact met mensen in de
nabije omgeving. Maar Rüger en zijn juryleden zien er ook intrigerende elementen in: “Hoe zit het bijvoorbeeld met dat jongetje in de video? Waarom heeft juist hij géén mobiele telefoon vast?” Winnares Mirjam Offringa laat die vragen graag aan de verbeelding van de kijker over, maar wil wél de gedachte achter haar kunstwerk delen: “Je ziet dat mobiele telefonie en mobiel internet tot steeds minder fysiek en verbaal contact leiden en daardoor tot meer eenzaamheid. Waar we vroeger nog bij ouders op bezoek gingen, moeten ze het nu doen met een berichtje via Whatsapp. Dat is de tijd van nu.”

Kunstprijs
Karl Guha, bestuursvoorzitter Van Lanschot, overhandigde namens de bank de kunstprijs aan Mirjam Offringa. Haar video wordt aangekocht voor de Van Lanschot kunstcollectie en zal bovendien in De Nieuwe Kerk Amsterdam te zien zijn als onderdeel van de prestigieuze Meesterwerk serie, waar vanaf 18 februari El Greco’s ‘Pentecostés’ centraal staat. Cathelijne Broers, directeur van De Nieuwe Kerk Amsterdam: “De Van Lanschot Kunstprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een kunstwerk dat de huidige tijdgeest weergeeft. Dat is iets waarin El Greco
in zijn tijd al ver vooruit was. Met de samenwerking rond de serie Meesterwerk kunnen we de komende jaren prachtige verbindingen maken met hedendaagse kunst.” ‘Het Contact’ is van 18 februari tot en met 9 april 2017 te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam.

Over Van Lanschot
Van Lanschot is de oudste onafhankelijke bank van Nederland met een geschiedenis die teruggaat tot 1737. Als wealth manager is Van Lanschot, met haar merknamen Van Lanschot,
Kempen & Co en Evi van Lanschot, actief in Private Banking, Asset Management en Merchant Banking, met als doel het behoud en de opbouw van vermogen van haar klanten.
Van Lanschot heeft sinds haar oprichting kunst verzameld. Het fundament werd gelegd in de negentiende eeuw door Godfried van Lanschot en zijn vrouw; zij waren fervente
kunstliefhebbers en hun aankopen vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de kunstcollectie. Van Lanschot is sinds 1 januari 2015 partner van het Van Gogh Museum. Als partner heeft Van Lanschot de bouw van de nieuwe entree financieel ondersteund.

Meer informatie: vanlanschot.nl/kunstprijs-2016.