ZomerCursus ‘Minding Music :||: Making Sound’

De Vrije Universiteit en het Orgelpark organiseren deze zomer voor het eerst een ‘SummerCourse’ in het kader van de jaarlijkse ‘SummerSchool’ van de VU. Studenten van over de hele wereld bezoeken deze SummerSchool om te studeren en om van Amsterdam te genieten.

De nieuwe SummerCourse heet ‘Minding Music :||: Making Sound’ en is ontwikkeld door de VU-leerstoel Organ Studies. De ZomerCursus combineert studeren en genieten door academisch en artistiek onderzoek bij elkaar te brengen: academische studenten (historici, filosofen, kunstkenners) en artistieke studenten (musici, vooral organisten) ontmoeten elkaar en leren van elkaar. In een twee weken durend programma, dat wordt gedragen door internationaal befaamde musici (zoals Hans-Ola Ericsson [Zweden/Canada] en Zuzana Ferjencikova [Oostenrijk, Zwitserland]) en dito filosofen (zoals Alicja Gescinska [Polen/België] en Franziska Schroeder [Duitsland/Ierland]), volgen de academici de musici om beter te begrijpen hoe muziek ‘werkt’, en verbreden de musici omgekeerd hun perspectief door bij de academici in de leer te gaan.

Plaats van handeling is onder meer de Nieuwe Kerk, waar Henk Verhoef, organist van de Nieuwe Kerk en van de VU, enkele van de meestercursussen voor de musici verzorgt. Hij zal stilstaan bij de klankrijkdom van het hoofdorgel – volgens Organ Studies-hoogleraar Hans Fidom een van de belangrijkste orgels ter wereld – en bij de manieren waarop het instrument tot musiceren uitnodigt. Andere ZomerCursus-locaties zijn onder meer de VU en het Orgelpark.

De ZomerCursus ‘Minding Music :||: Making Sound’ duurt van maandag 5 tot vrijdag 16 augustus. Meer informatie: j.fidom@vu.nl.