© Alessandro Cinque, Pulitzer Center/National Geographic

The Stories That Matter – Public Event

De World Press Photo Foundation en De Nieuwe Kerk presenteren: The Stories that Matter – een reflectie van urgente thema’s door de ogen van fotojournalisten en kritische denkers.

Dit evenement brengt het publiek samen met de winnende fotografen, uit 23 verschillende landen, van Marokko tot de Filipijnen, Ecuador tot Oekraïne, en Armenië tot Mexico. Gedurende de dag zullen zij hun werk laten zien en een dialoog aangaan met het publiek.

Op het podium zullen internationale sprekers, opiniemakers, denkers en doeners thema’s bespreken als: de klimaatcrisis, conflict en sociaal recht. In een van de tentoonstellingsruimten zal een workshop gegeven worden door een fotoboek-expert over het maken van een goed fotoboek.

Kom naar deze inspirerende dag die verhalen belicht die er toe doen.

Koop nu tickets
De deuren gaan open om 11:00.
Let op: het evenement is geheel Engelstalig.

Alessandro Cinque, Pulitzer Center/National Geographic

Hoofd podium

Framing the Future: Visual Storytelling and Climate Action

Hoe kunnen fotografie, fotojournalistiek en storytelling het bewustzijn van de klimaatcrisis vergroten en welke rol kan de beeldende kunst spelen bij het creëren van klimaatactie?

Alice Aedy, Verenigd Koninkrijk, co-founder en CEO van Earthrise
Joi Lee, Korea/Verenigde Staten, hoofd redactie van Earthrise

Does Photography Speak Over Borders?

Er wordt gezegd dat foto’s over culturele en sociale grenzen heen ‘spreken’ en op directere wijze dan taal, verhalen vertellen. Maar hoe doen ze dat? En is fotografie voldoende om solidariteit te creëren?

Moderator: Ann Rigney, Ierland/Nederland, professor of Comparative Literature, Universiteit Utrecht
Kateryna Iakovlenko, Oekraïne, onderzoeker visuele cultuur, schrijver en curator
Sahar Shirzad, Afghanistan/Nederland, mensenrechtenactiviste, schrijfster en programmamaker
Tina Farifteh, Iran, Nederland, fotograaf en filmmaker

Swimming with Crocodiles: Why Press Freedom matters

De bekende fotojournalist, schrijver, curator en activist uit Bangladesh, Shahidul Alam, geeft een persoonlijk verhaal over het belang van persvrijheid.

Shahidul Alam, Bangladesh, fotograaf, schrijver, curator en activist

Winnaars vertellen/spreken

Gedurende de hele dag komen de bekroonde fotografen aan het woord over hun werk in de tentoonstelling. Ontmoet de fotografen en luister naar hun verhalen.

Bekijk hieronder de tijden per regio.

Afrika | 13:40 & 15:50

Tours

12:30 & 15:00
Persvrijheid

Met Free Press Unlimited. Leer meer over de stand van zaken rondom persvrijheid wereldwijd. Locatie: Press Freedom chapel.

13:00 & 15:30
Honorable Mentions

Met World Press Photo. Luister naar de verhalen van de bekroonde eervolle vermeldingen (honorable mentions). Locatie: Honorable Mentions chapel.

Photo of the Year

Met World Press Photo. Leer meer over de winnende foto’s van de afgelopen 66 jaar. Locatie: the Photo of the Year.

Social Space

Mini workshop: Wat is fotografie-ethiek?

Samen met Savannah Dodd – oprichter en directeur van het Photo Ethics Centre – verdiep je je in de basisprincipes van wat fotografie-ethiek is en waarom het belangrijk is in de fotografie.

Wat maakt een goed fotoboek?

Samen met Nicola von Velsen – directeur van uitgeverij Hatje Cantz – ontdek je historische en praktische inzichten in het het maken van fotoboeken vanuit het perspectief van een uitgever.

Open Q & A

Een informeel gesprek over hoe het is om te werken met de beste fotojournalisten uit de hele wereld.

Portfolio Review

Op uitnodiging en alleen op inschrijving. Eggertzaal, De Nieuwe Kerk