Sweelinck Festival in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Een bijzonder concert op de twee historische orgels van De Nieuwe Kerk.

Tickets zijn beschikbaar in onze webshop.

Het hoofdorgel van de Nieuwe Kerk is het grootste historische orgel van Nederland, en stamt nog uit de zeventiende eeuw. Het kleinere transeptorgel is nog ouder. Beide orgels staan dus zowel in ruimte als in tijd dicht bij Sweelinck.
Tijdens dit bijzondere concert worden deze beide orgels bespeeld door twee internationaal geroemde toporganisten, Henk Verhoef en Bernard Winsemius, beiden zeer vertrouwd met het werk van Sweelinck.

Simon Groot, initiator en artistiek leider van het Sweelinck Festival geeft inzage in het leven en werk van de Amsterdamse Orpheus. Kortom: er is geen betere plek om met Sweelinck kennis te maken. Wie was hij, wat deed hij, maar bovenal: hoe klonk zijn muziek?

Lezing Simon Groot (eerste deel): Wie was Sweelinck?

Henk Verhoef speelt werken van Sweelinck
– Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’
– Fantasie in d
– Psalm 116
– Echo-fantasie in a
– Toccata in d

Lezing Simon Groot (tweede deel): De Amsterdamse Orpheus

Bernard Winsemius speelt werken van Sweelinck
– Erbarm’ dich mein
– Psalm 23
– Fantasie in g

Over de Amsterdam Cultuur Historische Vereniging (ACHV)
De ACHV herdenkt de componist met een wandeling en een lezing gekoppeld aan een orgelconcert in de Nieuwe Kerk. Jan Pieterszoon Sweelinck werd in 1562 geboren in Deventer maar verhuisde al op jonge leeftijd naar Amsterdam. Hij was meer dan veertig jaar in dienst van de stad als organist van de Oude Kerk en leider van het Amsterdamse Collegium Musicum. Hij liet een muzikaal oeuvre na van internationaal topniveau en van een ontroerende schoonheid. Sweelinck is de Rembrandt van de muziek en werd door zijn tijdgenoten de Amsterdamse Orpheus genoemd, naar de muzikant uit de Griekse mythologie. Naast composities voor orgel en klavecimbel maakte Sweelinck ruim 250 vocale ensemblewerken.