Museumnacht 2023

Museumnacht Amsterdam 2023 is volledig uitverkocht!

Dit jaar museumnacht programmeert De Nieuwe Kerk een bijzondere Indonesische avond, volledig in het teken van De Grote Indonesië tentoonstelling.

Pencak Silat Workshop

19:30 – 20:00 & 21:15 – 21:45

Pencak Silat is een Indonesische vechtkunst. Er zijn verschillende stijlen ontwikkeld, afhankelijk van de regio, vaak geïnspireerd door lokale dieren. Pencak Silat in Indonesië omvat sterke mentaal-spirituele elementen, waarbij fysieke en geestelijke ontwikkeling samengaan.

Tijdens Museumnacht kun je deze gracieuze vechtkunst leren in de silatworkshop “Seni Kembang Anoman,” geleid door de vechtdanser en choreograaf Charles Renoult. De workshop richt zich zowel op de vechtdans als op de innerlijke krijgskunst. “Pentjak” verwijst naar de sierlijke bewegingen en “Silat” naar het gevecht. “Seni Kembang” symboliseert groei, vergelijkbaar met de groei van een bloem.

Balinese Dansworkshop

20:15 – 20:45 & 22:00 – 22:30

Doe mee aan Balinees dansen in De Nieuwe Kerk! Onder begeleiding van danser en choreograaf Arnaud Kokosky maak je kennis met de betoverende wereld van deze bijzondere dans. Balinese dans heeft diepe wortels in de religie van de Balinezen, een unieke mix van Hindoeïsme, Boeddhisme en voorouderverering. Tijdens de kleurrijke tempelceremonies helpt de dans om de balans te bewaren tussen ‘positieve’ en ‘negatieve’ krachten. Je leert de basispositie en maakt jezelf vertrouwd met de sierlijke arm- en handbewegingen. Daarnaast oefen je om je hoofd en ogen tegelijkertijd van links naar rechts te bewegen. Hoewel de dansbewegingen klassiek zijn, kun je ze natuurlijk gebruiken voor je dansmoves later op de avond.

Hans Goedkoop – Indonesia Roept!

Eggertzaal, boven het T’ Nieuwe Kafe van De Nieuwe Kerk

20:00 – 21:00

Hans Goedkoop bespreekt zijn meeslepende documentaireserie, “Indonesia roept!”. Samen met interviewer Hans Moll wordt er dieper ingegaan op de uitdagende vragen en intrigerende geschiedenis die in de serie naar voren komen.

Live illustratie door Peter van Dongen Klein

Podium preekstoel De Nieuwe Kerk

21:00- 23:00

Talentvolle stripkunstenaar Peter van Dongen zal live aan het werk gaan, waarbij hij een fascinerende striptekening creëert geïnspireerd op zijn bekroonde stripboek “Rampokan”. Dompel jezelf onder in de wereld van Peter van Dongen terwijl hij zijn artistieke proces onthult en een meesterwerk voor je ogen tot leven brengt. Dit is een zeldzame kans om een kunstenaar in actie te zien en de creatieve magie achter de creatie van een strip te ervaren.

Bintang Manira Manik – Swara Musafir (live)

23:00- 00:00

Bintang Manira Manik is een veelzijdige Indonesische muzikant. Hij legt de nadruk op diverse handpercussietechnieken en verkent eeuwenoude vocale technieken uit India en Tuva, zoals Dhrupad en verschillende vormen van keelzang. Zijn unieke klankkeuze schept een verbinding tussen het verleden, heden en toekomst door muzikale gezangen te combineren met akoestische traditionele instrumenten en elektronische geluiden. Tijdens Museumnacht presenteert Bintang “Swara Musafir,” dat letterlijk “Het geluid van de reiziger” betekent. Dit is een muziekvoorstelling die zijn diepe passie voor muziek, culturele diversiteit en reizen weerspiegelt. In samenspel met de akoestiek van de kerk worden diverse muzikale elementen op een bijzondere manier gecombineerd tot een sonische samensmelting, waarmee Manik mensen aanmoedigt om dieper in zichzelf te kijken.

Mauro Zomer

00:00- 02:00

Om Museumnacht in de Nieuwe Kerk af te sluiten, brengt Mauro de Indonesische funk, disco en citypop tot leven. Mauro is een groot liefhebber van vinyl en draait doorgaans samen met zijn partner in de DJ-act: Mahabe