Juliana en haar vredestoespraak uit 1952, toen & nu

Ter ere van de laatste dagen van de tentoonstelling De eeuw van Juliana organiseren wij de Juliana 10-daagse: een vrolijke afsluiting van een prachtige tentoonstelling.

Van 1 tot en met 10 april geniet je van allerlei activiteiten en evenementen, zoals lezingen, theateravonden, rondleidingen en een quiz. Bekijk voor het gehele programma onze agenda.

Juliana en haar vredestoespraak uit 1952, toen & nu

Op 3 april wordt er in samenwerking met de Protestantse Kerk Amsterdam, het John Adams Institute en Stichting Julius Leeft een avond gehouden die in het teken staat van vrede. Als onderdeel van de succesvolle tentoonstelling De eeuw van Juliana wordt de indrukwekkende speech van Juliana uit 1952 voor het Amerikaanse Congres nagespeeld door de actrice Paulette Smit. In die toespraak, midden in de Koude Oorlog, spreekt de vorstin over verzoening, vrede en verbinding tussen de volken. De speech staat onder de regie van John Leerdam. Tevens is er een muzikale bijdrage op de gitaar van Harto Soemodihardjo.

Tracy Metz – directeur van het John Adams Institute – modereert de speech met onder andere William A. Harris (directeur van de Franklin D. Roosevelt Presidential Library and Museum) en Willem Post (Nederland-Amerika expert, historicus en publicist). Dit eerste gedeelte van de avond is in het Engels.

Na een korte pauze gaat het programma verder met de vraag: heeft deze toespraak ons ook nog wat te zeggen? Bijvoorbeeld over de oorlog in de Oekraïne? Daarover spreken we onder leiding van Wilfred Scholten met onder andere Katya Tolstoi, Theoloog des Vaderlands, Henk van Baars (voorzitter van Kerk en Vrede), schrijver en publicist Ton van der Kroon en NRC-journalist Hubert Smeets, oud-correspondent in Rusland.

De deuren van de kerk openen om 19:00 voor een bezoek aan de tentoonstelling De eeuw van Juliana. De avond begint om 20.00 uur. Tussen 19.00 en 20.00 is ook het ’t Nieuwe Kafé geopend voor een drankje vooraf.