Gandhi: Hulton Archive/Getty Images King: SuperStock/Getty Images Mandela: Paul Weinberg, Anzenberger Ontwerp design: Studio Ron van Roon

Tentoonstelling We Have a Dream kleurrijk geopend

De Nieuwe Kerk in het teken van Gandhi, King en Mandela

Op donderdag 14 september 2017 is in De Nieuwe Kerk Amsterdam de tentoonstelling We Have a Dream. Gandhi, King, Mandela officieel geopend. In aanwezigheid van een kleurrijk gezelschap genodigden was er een gesproken column van P.C. Hooftprijs-winnaar Bas Heijne op basis van zijn essay Wereldverbeteraars. Gandhi, King, Mandela – hun erfenis en gaf de theatergroep van Stichting Julius Leeft! een sprankelende performance met het lied We Shall Overcome.

Culture vloggers from My Daily Shot of Culture: mydailyshotofculture.com.

Tentoonstelling
We Have a Dream is een tentoonstelling over drie wereldberoemde personen die grote invloed hadden op de geschiedenis van de twintigste eeuw: Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela. Een vernieuwend tentoonstellingsconcept, met een schat aan beeld, geluid en ruimtelijk design en van ieder één persoonlijk, iconisch voorwerp. Het publiek stapt in hun wereld, met het onrecht maar ook de hoop, met de grote historische momenten en hun persoonlijke weg daarnaartoe. Ze waren gewone mensen die uitgroeiden tot leiders van grote bewegingen tegen rassendiscriminatie en sociale ongelijkheid. Alle drie werden wereldwijde rolmodellen, maar riepen ook felle kritiek en tegenstand op. Twee van hen werden vermoord om hun opvattingen en activisme. De bezoeker ervaart van dichtbij hoe persoonlijke idealen de wereld kunnen veranderen. Wat waren de keerpunten in de levens van deze drie? Hoe maakten zij het verschil, en waarom inspireren zij nu nog steeds? En: wie zijn hun fakkeldragers, de wereldverbeteraars van nu en morgen?

De tentoonstelling is in De Nieuwe Kerk Amsterdam te zien van 16 september tot en met 4 februari 2018.