Restauratietoeslag

Een toelichting voor alle Museumkaarthouders

De Juliana-tentoonstelling in De Nieuwe Kerk is te bezoeken met een Museumkaart waarbij een restauratietoeslag van € 2,50 geldt. Andere tickets bevatten deze toeslag ook, maar we kunnen ons voorstellen dat u als Museumkaarthouder – waarvoor een tentoonstelling meestal gratis te bezoeken is – vragen heeft. Daarom geven we graag een toelichting op deze pagina.

Want dankzij uw bijdrage bouwen wij samen aan een fundament voor eeuwen

Dit gigantische middeleeuwse gebouw aan de Dam wordt al eeuwen met zorg onderhouden. Miljoenen mensen kennen De Nieuwe Kerk van de koninklijke inhuldigingen en het huwelijk van Willem-Alexander met zijn Máxima. Het is ook de plek waar we herdenken en vieren en waar spraakmakende tentoonstellingen en tal van andere activiteiten worden georganiseerd voor honderdduizenden bezoekers per jaar. De afgelopen 750 jaar heeft iedere generatie bijgedragen aan het behoud van dit monument. Vanaf de eerste steen door de toenmalige Amsterdamse dorpelingen tot aan de laatste grootschalige restauratie net voor de inhuldiging van prinses Beatrix, afgerond in 1980. Sindsdien wordt dit historische monument permanent gemonitord. 141 zuilen dragen de kerk. Deskundigen laten weten dat 8 van de 141 zuilen helaas nu dringend – per 2024 – groot onderhoud vereisen. Zij dragen het hart van de kerk (middenschip).

Het is dus tijd voor een grootschalige renovatieproject, zodat dit iconische gebouw ook voor de komende generaties behouden blijft. Met een bijdrage van € 2,50 draagt u als Museumkaarthouder bij aan de toekomst van dit unieke gebouw in hartje Amsterdam.

Als goede huismeester heeft De Nieuwe Kerk gespaard voor onderhoud, maar we kunnen dit niet alleen. Naast toeslagen op onze tickets vragen wij fondsen, overheden en particulieren om hulp. Hierover maken we later meer bekend.

Wij zijn u eeuwig dankbaar.