World Press Photo Exhibition 2023

Amsterdam, 20 april 2023

Wereldpremière World Press Photo Exhibition 2023 geopend in De Nieuwe Kerk
4 Wereldwijde winnaars bekend

Vandaag is de World Press Photo Exhibition 2023 geopend in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Annabelle Birnie (directeur De Nieuwe Kerk) en Joumana El Zein Khoury (directeur World Press Photo) openden de fototentoonstelling met de winnaar van de Foto van het Jaar: Evgeniy Maloletka.  Hij is één van de winnaars die dit jaar uit duizenden inzendingen is gekozen.

De foto’s in de tentoonstelling belichten de klimaatcrisis, gemeenschap, de impact van oorlog op burgers en het belang van persfotografie over de hele wereld. Met de bekendmaking opent vandaag de première van de jaarlijkse expositie van deze internationale persfotografiewedstrijd die hierna op wereldtour gaat in meer dan 60 steden. De tentoonstelling opent zaterdag 22 april voor het publiek en is te zien tot en met 30 juli.

Joumana El Zein Khoury, directeur World Press Photo met Evgeniy Maloletka, winnaar Foto van het Jaar. Foto: Alizé Barthélemy Photography

Evgeniy Maloletka, winnaar Foto van het Jaar voor zijn winnende foto in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Foto: Alizé Barthélemy Photography

Bekendmaking winnaars
Nu de oorlog van Rusland tegen Oekraïne voortdurend in het nieuws is, gaat de Foto van het Jaar naar Evgeniy Maloletka voor zijn confronterende beeld The Siege of Mariupol van de belegering van Marioepol. Met deze foto weet hij het menselijk leed als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne in één aangrijpend beeld te vangen.

Het Verhaal van het Jaar is uitgereikt aan Mads Nissen, getiteld The Price of Peace in Afghanistan. Met negen beklemmende maar prachtige foto’s toont Nissen ons dat we de bevolking van Afghanistan niet moeten vergeten. De bevolking leeft nu onder de Taliban en is verstoken van internationale hulp.

De Long-Term Project Award gaat naar Battered Waters door Anush Babajanyan, voor haar jarenlange werk aan een verhaal dat buiten Centraal-Azië niet vaak aan bod komt. Het gaat over de gevolgen van het waterbeheer na het einde van de Sovjet-Unie. Een situatie die is verergerd door de klimaatcrisis. Steun voor de krachtige geest van mensen die zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit.

De Open Format Award gaat naar Mohamed Mahdy, die samenwerkt met buurtbewoners van Al Max, in Alexandrië, Egypte. Het project met de naam Here, The Doors Don’t Know Me vraagt om de herinneringen aan hun snel verdwijnende vissersdorp te bewaren. Mahdy heeft de hele wereld uitgenodigd om deel te nemen via een interactieve website.

Juryrapport
De vier wereldwijde winnaars werden gekozen uit 24 regionale winnaars, die werden gekozen uit meer dan 60.000 inzendingen (foto’s en multimedia) die door 3.752 deelnemers uit 127 landen werden ingediend. De inzendingen werden eerst beoordeeld door zes regionale jury’s en alle winnaars werden gekozen door een wereldwijde jury bestaande uit de regionale juryvoorzitters plus de wereldwijde juryvoorzitter. Kijk voor toelichtingen van de jury (waaronder Global jury chair Brent Lewis, tevens The New York Times photo editor and co-founder of Diversify Photo, en Joumana El Zein Khoury, Executive Director of the World Press Photo Foundation) op Jury perspectives | World Press Photo

Voor het publiek
De 24 winnaars worden uitgenodigd voor een speciaal besloten programma van 10 tot 12 mei in Amsterdam. Voor het publiek organiseert World Press Photo in samenwerking met De Nieuwe Kerk een aansluitend evenement op zaterdag 13 mei. Dit evenement reflecteert op de urgente onderwerpen van vandaag door de ogen van betrokken fotojournalisten, documentaire fotografen en kritische denkers. Kijk op de websites van De Nieuwe Kerk en World Press Photo voor updates.

Speciaal voor mbo-studenten bieden World Press Photo en De Nieuwe Kerk Amsterdam tijdens de gehele duur van de tentoonstelling, gratis schoolbezoeken aan met rondleiding. Er zijn twee verschillende soorten rondleidingen die beide het thema ‘Burgerschap’ centraal stellen. Kijk hier voor meer informatie.

De Nieuwe Kerk legt er als ondernemer eer in om – gesteund door het bedrijfsleven, fondsen en particulieren – met eigen middelen de activiteiten te financieren en dat op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier te doen.