Akashinga - the Brave Ones © Brent Stirton, Getty Images

World Press Photo Exhibition 2019 open in De Nieuwe Kerk

Museaal design en nieuwe historische toevoegingen

Vandaag was de eerste bezichtiging van World Press Photo Exhibition 2019  in De Nieuwe Kerk. Het is de première van de jaarlijkse tentoonstelling van de internationale persfotowedstrijd, die hierna op wereldtour gaat en ruim 100 steden in 45 landen aan zal doen.
De World Press Photo of the Year is Crying girl on the Border van John Moore. De foto toont de huilende Hondurese peuter Yanela Sanchez als zij en haar moeder in bewaring worden genomen door Amerikaanse grensfunctionarissen in McAllen, Texas op 12 juni 2018. Dit jaar is ook voor het eerst een World Press Photo Story of the Year gekozen. De prijswinnaar is The Migrant Caravan van de Nederlands/Zweedse fotograaf Pieter ten Hoopen. De serie documenteert de grootste migrantenkaravaan in de recente geschiedenis: 7000 migranten, onder wie minstens 2300 kinderen. Flamingo Socks van de Nederlandse fotograaf Jasper Doest won de tweede prijs in de categorie Nature – Singles.

Deze en ruim 150 andere bekroonde beelden van 43 fotografen uit 25 landen zijn vanaf zaterdag 13 april 2019 te zien in de geheel vernieuwde tentoonstelling in De Nieuwe Kerk.

Compleet vernieuwd, museaal tentoonstellingsontwerp
De tentoonstelling in De Nieuwe Kerk heeft een compleet nieuw, museaal ontwerp – gemaakt door bureau NorthernLight. De tentoonstelling is uitgebreid met enkele nieuwe onderdelen, zoals World Press Photo Iconic Originals, waar een selectie van originele, vaak gesigneerde foto’s uit het verleden van World Press Photo gepresenteerd wordt. Aan de rijke geschiedenis en de impact van de stichting World Press Photo wordt aandacht besteed in een ander nieuw gedeelte. Hier krijgt de iconische tijdlijn met alle jaarwinnaars sinds de oprichting van de organisatie in 1955 een plek. Bij Picture of the Day kunnen bezoekers stemmen voor de publieksfavoriet van de dag. De in de Digital Storytelling Contest bekroonde videoproducties zijn te zien in vernieuwde bioscoopsettings.

World Press Photo Exhibition 2019 is dagelijks te zien in De Nieuwe Kerk vanaf zaterdag 13 april van 10 tot 18 uur, tot en met zondag 7 juli 2019. Gesloten op 19 en 27 april, 4 mei (hele dag) en 5 mei tot 13 uur.

Audiotour
Ook dit jaar nemen fotografen en visueel journalisten de bezoeker mee achter de schermen en vertellen in de Engelstalige audiotour hun persoonlijke verhaal met het hoe en waarom van hun winnende beelden. De Nederlandse versie wordt ingesproken door medewerkers van World Press Photo. De audiotour is inbegrepen in de ticketprijs.

De Nieuwe Kerk ontvangt bijdragen van founder BankGiro Loterij en sponsor Deloitte. World Press Photo Foundation ontvangt bijdragen van haar wereldwijde partner de Nationale Postcode Loterij en haar Nederlandse partner PWC.

Beeldmateriaal World Press Photo 2019
De complete selectie van genomineerde beelden is te zien op worldpressphoto.org. Klik op ‘Media Center’ voor beelden om te downloaden. Deze zijn bedoeld voor (eenmalige) publicatie in print of online (tijdelijk), en mogen enkel worden gebruikt ter illustratie van items over World Press Photo en/of de World Press Photo-fototentoonstelling. Wij ontvangen graag een bewijsexemplaar van de betreffende publicatie. Het is niet toegestaan de beelden te verkopen of te gebruiken voor andere doeleinden.

Beeldmateriaal De Nieuwe Kerk

Fotobijschrift bij onderstaande foto’s: Evert Elzinga fotograaf

Bovenstaande foto is in hoge resolutie te downloaden via Deze link

Bovenstaande foto is in hoge resolutie te downloaden via deze link