Suriname-tentoonstelling vanaf oktober 2019

In november 2020 is Suriname 45 jaar onafhankelijk. Aan de vooravond van dit jubileum brengt De Nieuwe Kerk een grootse tentoonstelling over Suriname. Een tentoonstelling die, net als het land zelf, divers en kleurrijk is en die verbindt, verrijkt en verrast.

Het belooft een onvergetelijke tentoonstelling te worden, waarbij De Nieuwe Kerk samenwerkt met tal van organisaties en personen in Suriname en Nederland. Met de ambitie om uiteindelijk de bekende, maar vooral ook de onbekende facetten van Suriname te laten zien aan een breed publiek. Oral history zal er een belangrijke rol in krijgen.

Het publiek zal aan de hand van historische objecten, kunst, filmfragmenten, fotografie, mode, muziek en nog veel meer, worden meegenomen naar dit tropische land. Van de veelzijdige Surinaamse cultuur en de historische binnenstad van Paramaribo tot de rijke flora en fauna en de Surinamerivier. De tentoonstelling gaat ook over de bewoners, die tijdens de (pre)koloniale geschiedenis en de slavernij, die in het Suriname van vandaag en over de Surinaamse cultuur in Nederland.

Bureau Caspar Conijn is gevraagd voor het tentoonstellingsontwerp en er wordt een rijke programmering van evenementen ontwikkeld. De tentoonstelling is te zien vanaf oktober 2019 tot februari 2020.

De Nieuwe Kerk is al decennia beroemd om haar spraakmakende tentoonstellingen van kunst, fotografie en inspirerende personen en culturen. De Nieuwe Kerk heeft ook een nationale functie met koninklijke ceremonies, officiƫle bijeenkomsten en culturele evenementen. Inspireren, herdenken en vieren, in een van de indrukwekkendste historische monumenten van Amsterdam, pal aan de Dam.