Percy Irausquin, Jurk 2007

Party-chic!

De tijd van de feestdagen breekt aan, dus de rode loper wordt weer uitgerold in De Nieuwe Kerk. Aan de modetentoonstelling MAISON AMSTERDAM wordt een maand lang de Party-chic! edition toegevoegd: acht bijzondere feestcreaties van befaamde ontwerpers en bekende dragers. Couturestukken van de hand van Corné Gabriëls, Percy Irausquin, David Laport, Ferry Schiffelers en Jan Taminiau. Maar ook persoonlijke feestcreaties van Iris van Lunenburg en Monique van de Ven en de fatto a mano smoking van ’s lands stijlpastoor Arno Kantelberg zijn te bewonderen. Amsterdam is niet alleen het decor van de Party-chic! edition, maar ook de inspiratiebron. De iconische feestjurken en bijzondere pakken relateren allemaal op een unieke manier aan de stad: de creatie is gedragen naar een feest in Amsterdam, ontworpen door een Amsterdamse ontwerper of door een Amsterdammer gedragen naar een speciale avond. Te zien van 14 december 2021 tot 14 januari 2022.

8 outfits in de schijnwerpers

Scattered Flowers van ontwerper JANTAMINIAU is een one-of-a-kind couturestuk van zijden organza en frou-frou tule. Het is samengesteld uit meer dan 6.000 gevouwen tule cirkels, met de hand op de rok gestikt. Zo wordt de sensatie van een lichte wolk gecreëerd, die het silhouet omarmt en van waaruit de jurk tevoorschijn komt.

De Pink Feather explosion dress van ontwerper David Laport bestaat uit een zijden korset met roze struisvogelveren. De creatie is gedragen door de iconische popster Rihanna.

Van ontwerper Percy Irausquin (1969 – 2008) wordt een uitbundige zijden jurk met bloemen (2007) getoond. Als geen ander verstond Percy de kunst om het leven te vieren en van elke dag een feest te maken. Wanneer het regende dan was dat in de vorm van pailletten en Swarovski steentjes. Zijn motto was: “When in doubt, always overdress”.

De feestjurk van televisiemaker en columnist Iris van Lunenburg is gedragen tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala in 2021.

Actrice Monique van de Ven kocht haar feestjurk bij het Amsterdamse modehuis Pauw en droeg deze naar een aantal events zoals de musicalpremière van Soldaat van Oranje in 2010.

De trenchcoat suit van ontwerper Corné Gabriels geeft de illusie van een klassieke trenchcoat, maar bestaat uit een overhemd en een broek. Onderweg naar een feest suggereert de trenchcoat suit een feestelijke outfit, inclusief pak en strik onder de jas.

Van journalist Arno Kantelberg is de handgemaakte smoking van de Italiaanse mode-ontwerper Orazio Luciano. Uitgevoerd met kissing buttons en rollende revers, die een extra glamourgevoel geven. Naar Napolitaanse traditie is het jasje ongevoerd, met soft shoulders en de typische plooiïngen bij de mouwinzet. “In het gunstigste geval verstevigt kleding je identiteit en vertaalt het je karakter. Een smoking functioneert daarbij als het vernis. Daarom is het zo geschikt voor feestelijke gelegenheden”, aldus Kantelberg.

De Amsterdamse ontwerper Ferry Schiffelers toont een mini-jurk gebreid van gouden linten en geborduurd met vintage ornamenten en Swarovski steentjes uit zijn collectie Ladies who Lunch (2019).

Opening Party-chic! edition

Op 14 december wordt de Party-chic! edition feestelijk geopend in aanwezigheid van Monique van de Ven, Iris van Lunenburg, Corné Gabriëls, David Laport en de partner van Percy Irausquin, Arjan Mallie. Annabelle Birnie (directeur De Nieuwe Kerk) en Pieter Eckhardt (conservator MAISON AMSTERDAM) zullen ook aanwezig zijn om de feestcreaties te onthullen.

Persbeeld
Klik hier om de persbeelden van de opening van de Party chic! editie te downloaden.

Klik hier om de objectfoto’s van de Party chic! editie te downloaden.

Klik hier om alle persbeelden voor de Party chic! editie te downloaden.