Ontwerper Mary Quant geeft advies aan Nederlandse vrouw over minirok, 1967. Foto: Pictorial Press, Alamy Stock Photo.

Nieuwe Kerk en Amsterdam Museum verplaatsen grote mode-tentoonstelling naar 2021

De tentoonstelling MAISON AMSTERDAM. De stad, de mode en de vrijheid, een samenwerkingsproject van De Nieuwe Kerk met het Amsterdam Museum, wordt een jaar uitgesteld. De publieksopening in De Nieuwe Kerk zal plaatsvinden op 18 september 2021, in plaats van 19 september 2020.

MAISON AMSTERDAM is een groot museaal project, waarin naast de bijzondere collectie ook publieksparticipatie, educatieve programma’s, modeshows, theatervoorstellingen en andere bijeenkomsten een grote rol spelen. Met inachtneming van de 1,5 meter-maatregelen is het lastig de tentoonstelling tot haar volle recht te doen komen en daarom wordt het project verschoven. Daar komt bij dat het voor De Nieuwe Kerk Amsterdam als cultureel ondernemer nu noodzakelijk is om grote investeringen uit te stellen, om de financiële risico’s zoveel mogelijk te beperken. Als niet-gesubsidieerde instelling verwacht De Nieuwe Kerk geen ondersteuning vanuit het hulppakket van het ministerie van OCW, noch vanuit de gemeente Amsterdam.

Door dit uitstel is de programmering in De Nieuwe Kerk als volgt aangepast:
– World Press Photo Exhibition 2020: 1 juni t/m 29 november 2020
– Reis in de tijd: 5 december 2020 t/m 7 februari 2021
– Meesterwerk: 13 februari t/m 11 april 2021
– World Press Photo Exhibition 2021: 17 april t/m 25 juli 2021
– Reis in de tijd: 31 juli t/m 29 augustus 2021
– MAISON AMSTERDAM: 18 september 2021 t/m 30 januari 2022

MAISON AMSTERDAM. De stad, de mode en de vrijheid
De tentoonstelling biedt een nog niet eerder vertoond overzicht van 250 jaar modegeschiedenis in een Amsterdamse context. Aan de hand van ruim 150 objecten uit de modecollectie van het Amsterdam Museum, vertelt de tentoonstelling over de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. En over de unieke modestad die Amsterdam daardoor werd. Centraal thema is hoe vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld door de eeuwen heen bepaalden. Van iconische haute couture en vernieuwende designs tot diverse modestijlen die voortkwamen uit viering en protest – zoals hippie en punk. Maar ook zwierige japonnen en statige kostuums uit de achttiende en negentiende eeuw, revolutionaire fietskleding voor vrouwen en de androgyne look uit de roaring twenties. Er zijn straks creaties van een groot aantal ontwerpers vanuit diverse achtergronden te zien. Gevestigde namen maar ook aanstormend talent. Samen met unieke historische creaties toveren zij de eeuwenoude kerk aan de Dam om tot toonaangevend modehuis. MAISON AMSTERDAM is te zien van 18 september 2021 tot en met 30 januari 2022.