© Sam Eye Am Fotografie

13 januari 2023, Amsterdam

Alle inwoners Julianadorp gratis naar Juliana-tentoonstelling
De Nieuwe Kerk start een speciale actie voor Julianadorp

De Nieuwe Kerk nodigt alle inwoners van Julianadorp uit om de vroegere koningin opnieuw of voor het eerst te leren kennen. Van zaterdag 14 januari tot zondag 5 februari kunnen de inwoners van Julianadorp (inclusief Julianadorp aan Zee) gratis de tentoonstelling De eeuw van Juliana bezoeken. De vrije entree kan door middel van een bewijs van het woonachtig adres in deze koninklijke kustplaats. Zo hebben de bewoners de kans om wederom met Juliana de eeuw te beginnen. Het jaar 1909 waarin de toenmalige kroonprinses werd geboren en Julianadorp naar de toekomstige troonopvolger werd vernoemd. Julianadorp telt ruim vijftienduizend inwoners, De Nieuwe Kerk verwacht vele honderden te ontvangen.

Julianadorp
Er is in Nederland één dorp genoemd naar Juliana. Genoeg reden voor de Nieuwe Kerk om alle inwoners te verwelkomen. In 1909 sprak toenmalig koningin Wilhelmina van een ‘dierbaar godsgeschenk’ bij de geboorte van de prinses Juliana. In de tentoonstelling aan de Dam is het eerste portret van de kroonprinses te zien als eenjarig meisje door Thérèse Schwartze (1851-1918). Daarnaast staat een grote vitrinekast waarin de juichstemming van Nederland terug te zien is in de vorm van vele geschenken. Een gouden rammelaar, miniatuurbestek uit Suriname, een gouden serviesje en meer tonen de vreugde rondom haar geboorte. In datzelfde jaar wordt de kustplaats in de kop van Noord-Holland een zelfstandig dorp. De geboorte van de prinses vormt hier de aanleiding om de plaats om te dopen tot Julianadorp.

Vanaf zaterdag 14 januari tot en met zondag 5 februari kunnen zij de tentoonstelling gratis betreden. Julianadorpers krijgen op vertoon van hun woonadres in deze badplaats gratis toegang. Dit mag in de vorm van een officiële envelop of brief waarop adres en naam vermeld staan.

Busje on tour
Naast een enorme collectie bruiklenen, waaronder honderden afkomstig van de Koninklijke Verzamelingen, is De eeuw van Juliana vooral ook een meerstemmige biografie. Om zoveel mogelijk verhalen op te halen, reisde een rood-wit-blauw-Juliana-busje namens De Nieuwe Kerk het land rond. Drie weken lang reed het busje vanaf de Dam langs alle provincies. Iedereen kon plaatsnemen in de bus om hun anekdotes te delen. Een selectie hiervan is te zien in de tentoonstelling, waaronder natuurlijk ook een clip vanuit Julianadorp waarin een inwoner aan het woord komt.

De tentoonstelling
Aan de vooravond van het 75-jarig jubileum van haar inhuldiging als Koningin der Nederlanden, toont de Nieuwe Kerk de veelbewogen eeuw gespiegeld aan de idealen van de vorstin. Haar regeerperiode (1948-1980) stond in het teken van herstel en verandering. We volgen de jonge prinses op weg naar volwassenheid en zien haar uitgroeien tot ervaren staatshoofd in deze roerige eeuw. Onbekende ooggetuigen en bekende historici delen in beeld en geluid hun herinneringen aan de vorstin. Samen met talrijke persoonlijke bezittingen, beeldende kunst, objecten, historische documenten, fotografie en film wordt een nooit eerder meerstemmige biografie getoond.

Meer informatie? Klik hier.