Indonesië-tentoonstelling bijna klaar voor publiek

Met nog vijf dagen te gaan wordt er op dit moment in De Nieuwe Kerk de laatste hand gelegd aan de inrichting van De Grote Indonesië-tentoonstelling. Honderden bruiklenen uit musea in binnen- en buitenland, archieven en particuliere collecties krijgen deze dagen stuk voor stuk hun plek in de tentoonstelling. Samen vertellen zij over de lange en veelbewogen geschiedenis, de rijke culturen van het land en de bewoners door de eeuwen heen.

Van de hoogtijdagen van het legendarische Majapahit-rijk tot aan het Indonesië van vandaag. De Nieuwe Kerk kiest nadrukkelijk voor het grotere verhaal, met de blik van nu. Een verhaal dat nog altijd te weinig aandacht krijgt in de Nederlandse schoolboeken.

Inrichting De Grote Indonesië-tentoonstelling I Foto’s ElizaZarah
Inrichting ‘De Grote Indonesië-tentoonstelling’ | Foto’s ElizaZarah. Foto’s zijn onderaan het bericht te downloaden.

Voor deze omvangrijke tentoonstelling werkt De Nieuwe Kerk samen met een grote groep historici, kunstenaars, studenten, musea, ooggetuigen en ervaringsdeskundigen in Indonesië en Nederland. Dankzij de uitwisseling van kennis en verhalen kan deze tentoonstelling in co-creatie tot stand komen.

Speciaal geopend
Op vrijdag 20 oktober vindt ’s avonds de officiële opening plaats in aanwezigheid van tal van genodigden uit Indonesië en Nederland. Auteur Reggie Baay en locoburgemeester Rutger Groot Wassink houden beiden een toespraak. Op zaterdag 21 oktober opent De Nieuwe Kerk om 10 uur de deuren voor het publiek. Tickets zijn nu online verkrijgbaar via nieuwekerk.nl.

De Grote Indonesië-tentoonstelling is een half jaar lang te zien, tot en met maandag 1 april 2024.

Noot voor redactie, niet voor publicatie:

Persmap
Download hier de uitgebreide digitale persmap, inclusief achtergrondverhaal.

Beeldmateriaal
Zaalimpressies zijn hier te downloaden | Foto’s: Mike Bink
Beeldmateriaal van de objecten is hier te downloaden. Bijschriften en credits zijn te vinden in de map.
Beeldmateriaal van de opbouw is hieronder te downloaden | Foto’s: ElizaZarah.

De beelden zijn uitsluitend rechtenvrij te gebruiken in publicaties over De Grote Indonesië-tentoonstelling. Bijzonder verzoek? Stuur een mailtje naar pressoffice@nieuwekerk.nl.

Download hier in hoge resolutie