© Isabell Janssen

Het archeologisch onderzoek

Persbericht
Amsterdam, 26 mei 2023

Eerste vondsten archeologisch onderzoek gepresenteerd in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Vandaag in De Nieuwe Kerk ging het grote archeologisch onderzoek officieel van start. Onder toeziend oog van Annabelle Birnie (directeur De Nieuwe Kerk) en wethouder archeologie Rutger Groot Wassink toonde archeoloog Thijs Terhorst de eerste vondsten. Deze zijn gevonden in de archeologische proefsleuven die rondom de monumentale zuilen zijn gegraven. Dit allemaal ten behoeve van de herfundering van deze pilaren.

© Isabell Janssen

Archeologische vondsten

Archeoloog Terhorst is een van de archeologen van het onderzoek. In de proefsleuven aan de voet van twee zuilen zijn resten van menselijke begravingen gevonden. Hiermee wordt het vermoeden van de archeologen en eerder bronnenonderzoek bevestigd; dat ondanks de ruimingen in het verleden er nog resten van eeuwenoude menselijke begravingen liggen. Een met een doodskop gedecoreerde handgreep van een grafkist, vermoedelijk uit de achttiende of negentiende eeuw, wordt voorzichtig door Terhorst omhoog gehaald. Ook zijn er meerdere resten van beenderen zichtbaar aan het oppervlak, naast overblijfselen van kisten.  De Universiteit van Amsterdam zal in een later stadium zich onder andere richten op fysisch antropologisch onderzoek van de aanwezige skeletten.

Gedecoreerde handgreep van een grafkist. © Isabell Janssen

Start proefonderzoek

De proefsleuven zijn onderdeel van een voorbereidend onderzoek naar de herfundering van 8 zuilen in het hart van de kerk. Na eerdere grootschalige restauraties in voorgaande eeuwen zijn nu deze pilaren aan de beurt. De overige 133 zuilen in de gotische kerk kregen reeds voor 1980 een stevig betonnen fundament. Het bouwtechnisch onderzoek vindt samen met het archeologisch onderzoek plaats tot juli 2023. De Nieuwe Kerk blijft tijdens het onderzoek geopend voor het publiek waar nu World Press Photo Exhibition 2023 te zien is.

Nieuwe Kerk vraagt om hulp

Voor het grootschalige restauratieproject is €2,5 miljoen nodig. Daarom doet de Stichting een oproep aan het publiek, ‘Doneer voor de zuilen, een fundament voor de toekomst’. De campagne is gericht aan iedereen die de kerk een warm hart toedraagt. Een plek van samenkomen, een plek van herdenken en vieren, een spectaculaire tentoonstellingsruimte en bekend van koninklijke inhuldigingen en huwelijken. De Protestantse Kerk Amsterdam steunt als formele eigenaar van de kerk ook van harte deze actie. Via een tikkie kun je jouw steentje bijdragen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie bezoek Nieuwekerk.nl
Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam
Fleur Vroegindewey, Caroline Bunnig