Gedenksteen in De Nieuwe Kerk Amsterdam voor Willem Frederik Hermans

Gedenksteen in De Nieuwe Kerk voor Willem Frederik Hermans
1921 – 1995

Onthulling door burgemeester Femke Halsema van Amsterdam, de Belgische oud-premier Guy Verhofstadt en de familie Hermans.

Op dinsdagmiddag 31 augustus 2021 zullen burgemeester Femke Halsema van Amsterdam en Guy Verhofstadt, oud-premier van België en thans Europarlementariër, samen met de familie Hermans een gedenksteen onthullen ter ere van Willem Frederik Hermans.

Aanleiding is de 100ste geboortedag op 1 september van de schrijver. Guy Verhofstadt, zal in De Nieuwe Kerk een lofrede houden. Thom Hoffman, acteur en fotograaf, zal spreken over Hermans Ludens.

De onthulling markeert ook de start van het Willem Frederik Hermans-jubileumjaar dat loopt tot 1 september 2022. Raymond Benders, oprichter en voorzitter van het Willem Frederik Hermans instituut, zal het jubileumjaar inluiden.

De bijeenkomst zal plaatsvinden in aanwezigheid van Willem Frederik Hermans’ uitgevers De Bezige Bij en Van Oorschot, het Huygens Instituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, het Willem Frederik Hermans instituut en tal van literaire organisaties en andere genodigden.

Het Huygens Instituut bezorgt, onder auspiciën van het Willem Frederik Hermans instituut, de Volledige Werken van de schrijver. Het eerste deel werd in 2005 door Ruprecht Hermans aangeboden aan de Prins van Oranje in De Nieuwe Kerk.

Met de gedenksteen voor Hermans wordt weer een eminente naam aan het literaire pantheon van De Nieuwe Kerk toegevoegd. Tal van bekende, maar ook minder bekende, schrijvers zijn in de kerk begraven of worden herdacht met een gedenksteen. Grote namen zijn Joost van den Vondel, P.C. Hooft, Hella S. Haasse en Johan Huizinga. Koning Willem-Alexander onthulde in 2020 de gedenksteen voor Multatuli.

Iedere steen heeft een geheel eigen ontwerp. De steen voor Willem Frederik Hermans is ontworpen door Piet Schreuders, Henk Welling is verantwoordelijk voor de uitvoering en Berry Slok verzorgde de productie.