Dit jaar bijna 90.000 bezoekers voor World Press Photo

Door een compleet vernieuwd museaal tentoonstellingsontwerp en nieuwe historische toevoegingen, zoals World Press Photo Iconic originals, heeft de tentoonstelling meer bezoekers met een Museumkaart getrokken. Volgend jaar gaat de internationale persfotowedstrijd opnieuw in première in De Nieuwe Kerk – te zien vanaf april 2020.

Deze zomer is de kerk tot en met 15 september geopend voor het publiek met de bijzondere zomeropenstelling Reis in de tijd. Daarna opent De Grote Suriname-tentoonstelling. Deze langverwachte tentoonstelling is opgezet als een meerstemmige biografie van Suriname en opent op zaterdag 5 oktober voor het grote publiek.

De winnaars van World Press Photo 2019

De World Press Photo of the Year is Crying girl on the Border van John Moore. De foto toont de huilende Hondurese peuter Yanela Sanchez als zij en haar moeder in bewaring worden genomen door Amerikaanse grensfunctionarissen in McAllen (Texas, 12 juni 2018). Dit jaar is ook voor het eerst een World Press Photo Story of the Year gekozen. De prijswinnaar is The Migrant Caravan van de Nederlands/Zweedse fotograaf Pieter ten Hoopen. De serie documenteert de grootste migrantenkaravaan in de recente geschiedenis: 7000 migranten, onder wie minstens 2300 kinderen. De winnaar van de World Press Photo Online Video of the Year is Univision News Digital met de productie The Legacy of the ‘Zero Tolerance’ Policy: Traumatized Children With No Access to Treatment. De film vertelt het verhaal van Adayanci Pérez, een van de meer dan 2500 kinderen die gescheiden werden van hun ouders tussen de Amerikaanse en Mexicaanse grens als onderdeel van Donald Trumps Zero Tolerance-beleid. The Last Generation van FRONTLINE/The GroundTruth Project  is verkozen tot World Press Photo Interactive of the Year. De film brengt het leven van drie kinderen op de Marshall Islands in beeld die niet alleen hun huizen, maar ook hun hele land dreigen te verliezen aan het stijgende zeewater. Deze en ruim 150 andere bekroonde beelden van 43 fotografen uit 25 landen zijn nu op wereldtour naar ruim 100 steden in 45 landen. Meer informatie over de wereldtour via de agenda.