Dinsdagnacht kleuren De Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam rood

Bedreigde sectoren bundelen krachten tijdens Night of Live 2020

In de nacht van dinsdag 25 op woensdag 26 augustus kleuren De Nieuwe Kerk en de Hermitage Amsterdam rood. De musea doen mee aan het landelijke initiatief Night of Live 2020: een campagne die dringend aandacht vraagt voor de nijpende situatie in de culturele en evenementensector als gevolg van de coronacrisis. De twee onafhankelijke, niet-gesubsidieerde cultuurinstellingen herkennen zich bij uitstek in deze situatie. Meer dan 300 musea, poppodia, theaters, evenementenlocaties en andere instellingen uit deze sectoren ontsteken morgenavond om 21 uur rode lampen. Een alarmsignaal dat vooral gericht is op de politiek, maar dat ook de rest van Nederland wil laten zien hoe omvangrijk de getroffen sector is. Tegelijk tonen de deelnemers van Night of Live hun liefde voor het vak en steken elkaar een hart onder de riem.

De Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam ontvangen gewoonlijk samen 750.000 bezoekers per jaar. Maar net als vele andere musea sloten beide noodgedwongen de deuren op 13 maart vanwege het coronavirus. De Nieuwe Kerk heropende op maandag 1 juni met de nieuwe tentoonstelling World Press Photo Exhibition 2020. In de Hermitage gingen de deuren weer open voor de tentoonstellingen die destijds hadden moeten sluiten: Juwelen!, Groepsportretten van de 17e eeuw en WOEST. In beide huizen zijn op grote schaal coronamaatregelen doorgevoerd om een veilig en rustig bezoek mogelijk te maken.