De Nieuwe Kerk presenteert voor Nederland zeldzame Luca Giordano

Achtste editie Meesterwerk van 16 februari t/m 7 april 2019

Het imposante werk Sint Michaël (ca. 1663) van Luca Giordano, een van de grote namen van de Italiaanse barok, komt in februari naar Nederland. De Nieuwe Kerk exposeert dit schilderij uit de Gemäldegalerie in Berlijn in de achtste editie van de serie Meesterwerk. Met deze aartsengel komt er weer een klassiek religieuze aflevering. De komst ervan is bijzonder omdat er in Nederland nauwelijks werken van Giordano te zien zijn. Het werk imponeert niet alleen door het grote formaat, de schoonheid en overweldigende dynamiek, maar ook door de symboliek die typerend is voor de contrareformatie: de triomferende Rooms-katholieke Kerk in de strijd met het opkomende protestantisme.

Luca Giordano’s Meesterwerk

Het schilderij verbeeldt het Bijbelverhaal waarin de aartsengel Michaël de duivel en de gevallen engelen verslaat (Openbaring 12:7–9). Naast de al genoemde symboliek van de contrareformatie, vertegenwoordigt de strijd tussen de engel en de demonische figuren die tussen goed en kwaad.

De devote Giordano had in de Kerk een zeer belangrijke opdrachtgever. Dit werk maakte hij vermoedelijk als altaarstuk. Giordano was een typische Italiaanse barokschilder, te herkennen aan sterke licht-donker contrasten, dynamische composities en dramatische voorstellingen met bijpassende gebaren. Hij bewonderde Dürer, Rafaël en Titiaan, maar liet zich eveneens inspireren door Rubens en Rembrandt. Sint Michaël maakt deel uit van een enorm oeuvre. Giordano stond ook bekend als ‘Luca Fa Presto’ (Luca, werk snel). Hij bezat het talent om in slechts 24 uur een altaarstuk te schilderen. Uiteindelijk maakte hij maar liefst 1200 werken.

Achtste editie Meesterwerk

Deze editie van het Meesterwerk is te zien van 16 februari tot en met 7 april 2019. In de serie schitteren kunstwerken die zó bijzonder zijn dat ze bijna nooit worden uitgeleend: te kwetsbaar of de publiekslieveling van een museum. Steevast zijn dit werken met een – soms onverwachte – religieuze of spirituele lading, die vragen om contemplatie en introspectie en die uitblinken in de gotische ruimte van De Nieuwe Kerk. De achtste editie van het Meesterwerk wordt mede mogelijk gemaakt door Van Lanschot Bankiers.

Eerdere Meesterwerken waren De Heilige Familie van Rembrandt (2011), Andy Warhols The Last Supper (pink) (2012), Francis Bacons triptiek In Memory of George Dyer (2014), Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall) / Fire Woman van Bill Viola (2015), Marc Chagalls Calvary (2016), Pentecostés van El Greco (2017) en Gazing Ball (Perugino Madonna and Child with Four Saints) van Jeff Koons (2018).

Afbeeldingen

De onderstaande afbeelding is te downloaden in hoge resolutie.
Dit beeld mag slechts gebruikt worden voor persdoeleinden over De Nieuwe Kerk en het Meesterwerk 2019 met de juiste creditline.

Luca Giordano, Sint Michaël (Der Heilige Michael), ca. 1663, olieverf op doek, 198 x 147 cm. Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie, eigendom van de Kaiser-Friedrich-Museums-Verein

Download beeldmateriaal Meesterwerk 2019
(Bij gebruik, creditline verplicht)

De Nieuwe Kerk