De Nieuwe Kerk deze zomer geopend

Zomeropenstelling terug van weggeweest en opening met ‘De Grote Amsterdam Quiz’

Op veler verzoek is De Nieuwe Kerk Amsterdam deze zomer weer geopend voor het publiek, na een zomer waarin de kerk moest sluiten voor groot onderhoud. Net als het Koninklijk Paleis op de Dam, is de kerk nu weer toegankelijk in de drukke vakantiemaanden. Met de bijzondere zomerpresentatie Reis in de tijd. Hierin gaan bezoekers aan de hand van een vernieuwde audiotour, video’s en projecties op avontuur door de geschiedenis. Middeleeuwse families, kruisridders, de Beeldenstorm, koninklijke ceremonies, vrijgevochten stedelingen, Hollandse admiraals en ook schrijvers, ze vormen slechts een greep uit de bonte en rijke geschiedenis van De Nieuwe Kerk. Vanaf zaterdag 13 juli is de kerk geopend voor het grote publiek. Reis in de tijd is te zien tot en met 14 september 2019.

Foto: Evert Elzinga

Deuren open
In de zomer gaan in het imposante monument extra deuren open. De achttiende-eeuwse Kerkmeesterskamer is bijvoorbeeld te bezoeken. Hier werden en worden koningen, koninginnen en andere beroemde eregasten ontvangen, recentelijk nog de Dalai Lama. Elke vrijdagmiddag is er een bijzondere klimexcursie. Dan kan men, na het orgelconcert, via de trap bij de Westingang (die de torentrap moest worden) naar de ruimte waar het beroemde zeventiende-eeuwse hoofdorgel wordt bespeeld. Kleurrijk en vol historie is de Boelenskapel, een van de oudste delen van de middeleeuwse kerk. De kapel is voorzien van een bonte kleurpracht zoals die hier vermoedelijk in de katholieke tijd te bewonderen was. De kapel bevat het enige zestiende-eeuwse graf in Amsterdam waarop een persoon staat afgebeeld: een lid van de Boelens-familie, een priester die zich Ridder van Jeruzalem mocht noemen omdat hij het Heilige Land bezocht.

De Grote Amsterdam Quiz
De zomeropenstelling van De Nieuwe Kerk gaat voortaan open met een nieuwe traditie: De Grote Amsterdam Quiz. Zeventig vragen over de geschiedenis van Amsterdam. De presentatie is in handen van Johan Fretz – cabaretier, schrijver en columnist van Het Parool – en Koen Kleijn, hoofdredacteur van Ons Amsterdam. Het Parool en Ons Amsterdam zijn ook onze twee partners voor de quiz. De hoofdprijs is een reis voor twee personen naar Nieuw-Amsterdam, oftewel New York, mede mogelijk gemaakt door SRC Reizen. De winnaar wordt gekroond tot Amsterdamkenner van het Jaar. Er zijn nog plaatsen! Aanvang 12.30 uur. Aanmelden kan via nieuwekerk.nl.

Het beroemde orgel klinkt iedere dag
Net als in de zeventiende eeuw bieden we bezoekers dagelijks concerten van
12 tot 12.30 uur op het majestueuze hoofdorgel. Behalve op dinsdag, dan spelen de organisten van 17 tot 18 uur. Nieuw dit jaar zijn de speciale Rainbow Concerts tijdens de Pride Amsterdam op zaterdag 27 en maandag 29 juli met muziek van onder meer Corelli, Händel, Lully en Saint-Saëns. Meer informatie op nieuwekerk.nl.