De Nieuwe Kerk maakt winnaar De Grote Suriname-fotowedstrijd bekend

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft vandaag de winnaar van De Grote Suriname-fotowedstrijd bekendgemaakt. De speciaal aangestelde vakjury koos uit ruim 1500 inzendingen unaniem voor de foto van Aad Sterrebaan uit Suriname: Twee oude mannen voor de Fa Fa Fa Supermarkt in Lelydorp. De jury onderbouwt de keuze als volgt: ‘De maker vertelt een ander verhaal van Suriname, een verhaal dat alle clichés ontstijgt. Een fotostilleven waarin alle facetten van Suriname aanwezig zijn en waarin het heden en verleden elkaar ontmoeten.’ De foto gaat als prijswinnaar deel uitmaken van de campagne voor De Grote Suriname-tentoonstelling. Vanaf maandag 23 december prijkt het beeld twee weken als poster op straat in Amsterdam. Daarnaast is het te bewonderen in de tentoonstelling. Tot en met 2 februari 2020. De wedstrijd is een initiatief van De Nieuwe Kerk Amsterdam in het kader van de Grote Suriname-tentoonstelling, en heeft als doel persoonlijke verhalen over Suriname te ontsluiten.

Twee oude mannen voor de Fa Fa Fa Supermarkt in Lelydorp.

Vier maandwinnaars gekozen door het publiek: 6500 stemmen uitgebracht
Van 1 augustus tot en met 15 november heeft een internationaal publiek massaal foto’s ingestuurd onder de noemer Jouw Suriname in beeld. Iedere maand koos het publiek een winnaar, er zijn ruim 6500 stemmen uitgebracht. Respectievelijk wonnen: Jan Jaap Hubeek (augustus), Martine Klijn (september), Eric Boom (oktober) en Maja Drenthe (november). De maandwinnaars zijn reeds bekendgemaakt op social media en hebben een speciale plek in de tentoonstelling gekregen. De eindwinnaar is er straks ook te zien.

Speciale vakjury
Terwijl het publiek de maandwinnaars heeft gekozen, wees een vierkoppige vakjury de eindwinnaar aan. De jury bestond uit Carl Haarnack (curator Buku Bibliotheca Surinamica), Ron Reeder (verzamelaar Surinamica), Berry Slok (grafisch ontwerper) en Jennifer Tosch (Black Heritage Tours).