MAISON AMSTERDAM

Een ode aan 250 jaar Amsterdamse mode, creativiteit en zelfexpressie

MAISON AMSTERDAM – de stad, de mode, de vrijheid is op zondag 3 april afgesloten met een eindcijfer van 65.000 bezoekers, ondanks de lockdown. De tentoonstelling is meer dan vijf weken gesloten geweest. De tentoonstelling met ruim 150 creaties werd niet alleen goed ontvangen door liefhebbers uit Amsterdam en omstreken en kenners uit de modewereld, maar ook door Museumkaarthouders uit het hele land. Geliefd was de spectaculaire ruimte in het hart van de kerk met de catwalk, gevuld met een overdaad aan creaties van toonaangevende modeontwerpers van toen en nu. Het slotstuk van de tentoonstelling, de bruidsjurk van Máxima, was de absolute publiekslieveling. Getoond op dezelfde plek als waar het koninklijke echtpaar elkaar het ja-woord gaf.

MAISON AMSTERDAM is de eerste grote modetentoonstelling geweest met de stad Amsterdam als kern; een vrijzinnige, creatieve stad die we koesteren als de stad waar alles kan. Het centrale thema was dan ook (on)vrijheid in de mode. Met name bij de diverse onderwijsinstellingen sloeg dat onderwerp goed aan. De tentoonstelling is door ruim 4000 scholieren bezocht. MAISON AMSTERDAM was een initiatief van De Nieuwe Kerk en het Amsterdam Museum.

Catwalk Club
De bijzondere avondprogrammering bij de tentoonstelling stond in het teken van de Catwalk Club. Een theaterserie over mode, nachtleven en identiteit. John Leerdam en Paulette Smit van Stichting Julius Leeft! presenteerden vier indrukwekkende, persoonlijke verhalen van legendarische mode-iconen uit verschillende tijdperken. Fong Leng, Frank Govers, Abderrahmane Trabsini van Daily Paper en Marlies Dekkers. Gespeeld door respectievelijk Bo Bojoh, Vastert van Aardenne, Karim El Guennouni en Dewi Reijs en. Met diverse thema’s en uitingen van identiteit, die je in de beslotenheid van een nachtclub veilig kon tonen, zonder geridiculiseerd of lastig gevallen te worden. Vandaar de setting van de voorstellingen in clubs die spraakmakend waren in die tijd: Richter, Paradiso, Bitterzoet en RoXY. De monologen werden geschreven door respectievelijk Paulette Smit, Ger Beukenkamp, Ayden Carlo en Gershwin Bonevacia. De regie was in handen van John Leerdam.

Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam
Afdeling Communicatie, Educatie & Marketing