Foto Janiek Dam

Opwaaiende witte jurk Marilyn Monroe aangekomen

The Dress, de legendarische opwaaiende witte jurk, is maandagmiddag 26 september aangekomen in de Nieuwe Kerk. Gastconservator Ted Stampfer en designer Carlo Wijnands hebben haar voor de komende vier maanden een centrale plaats gegeven in de tentoonstelling 90 Jaar Marilyn. Omzien naar een iconische vrouw.

Opwaaiende witte jurk

De jurk werd in 1955 ontworpen door William Travilla en hij liet twee identieke exemplaren maken. De ene is door Marilyn gedragen tijdens de opname van de wereldberoemde scène boven het metrorooster in de film The Seven Year Itch. De andere jurk, The Dress genoemd, is gebruikt op tournee. Nu behoort hij tot een privé-topcollectie. Het is een van de topstukken naast ruim 250 andere, persoonlijke bezittingen van Marilyn. De komst van The Dress is mogelijk gemaakt door de Vrienden van De Nieuwe Kerk.

Cathelijne Broers, directeur van De Nieuwe Kerk Amsterdam: ‘Dat we een exemplaar van de opwaaiende witte jurk kunnen krijgen is heel bijzonder, omdat die meer dan 50 jaar geleden van een kwetsbare stof is gemaakt. Maar dit iconische object kan natuurlijk niet ontbreken in een biografische tentoonstelling over Marilyn Monroe. We geven de jurk een bijzondere plaats.’

Van 1 oktober tot en met 5 februari 2017 is de tentoonstelling over Marilyns leven en haar nalatenschap te bezoeken, waaronder voorwerpen uit haar laatste huis op 5th Helena Drive in Brentwood, California. Na haar dood werden haar eigendommen gezamenlijk opgeslagen en decennialang onberoerd gelaten door de erfgenamen. 37 jaar later begon de veiling ervan, bij Christie’s in New York, later volgde een reeks andere veilinghuizen. Een groot deel werd gekocht door Monroe-verzamelaar Ted Stampfer. De privéobjecten uit zijn collectie, waaronder beroemde kledingstukken, accessoires en persoonlijke documenten, geven samen met foto’s en filmfragmenten een uniek, intiem beeld van deze vrouw, binnen en buiten het zicht van de camera.

Opwaaiende wiite jurk
Foto Janiek Dam