Dalai Lama Photo Olivier Adam

Zijne Heiligheid de Dalai Lama opent Boeddha-tentoonstelling met dialoog over Compassie en Technologie

Zijne Heiligheid de Dalai Lama – de 83-jarige winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede en de spirituele leider van de Tibetanen – zal op zaterdag 15 september 2018 deelnemen aan een dialoog in De Nieuwe Kerk Amsterdam over Compassie en Technologie. Over dit thema zal ZH de Dalai Lama spreken met jongeren, technologievernieuwers en wetenschappers, waaronder Faculty Members van SingularityU The Netherlands. De dialoog is de ceremoniële opening van de tentoonstelling Het Leven van Boeddha, de weg naar nu, te zien in de Nieuwe Kerk van 16 september 2018 tot en met 3 februari 2019. De dialoog bestaat uit twee delen, Robotics, Telepresence & Artificial Intelligence en Sickness, Ageing & Death samengesteld door contentpartner SingularityU The Netherlands en De Nieuwe Kerk Amsterdam.

Compassie en Technologie
Technologie treft in versneld tempo alle aspecten van ons leven, onze economie, democratie en samenleving. Het raakt zelfs ons perspectief op de essentie van onze menselijkheid. De wens is het middel techniek in te zetten voor positieve doeleinden. Dit vereist dat we met elkaar in gesprek gaan over onze intenties, waarden, principes en doelen, zodat we meer zicht krijgen op wat een wenselijke inzet is van de krachtige middelen die ons nu al tot beschikking staan en tot beschikking zullen komen.

Diederick Croese, CEO van SingularityU The Netherlands: ‘Meer dan ooit worden we door vooruitgang gedwongen om zorgvuldig met elkaar onze gewoontes, onze ethiek, cultuur en politiek, en zelfs de wereld waarin we willen leven tegen het licht te houden. Alleen dan kunnen we onszelf en onze kinderen met enig bewustzijn een betere toekomst bezorgen. Met gepaste bescheidenheid druk ik onze grote vreugde uit dat Zijne Heiligheid de Dalai Lama met ons deelneemt aan deze dialoog en een aantal van zijn gedachten zal delen over de rol van technologie in ons leven.’

Het evenement, alleen voor genodigden, zal worden bijgewoond door leden van religieuze gemeenschappen, wetenschappers, politici, journalisten, innovators, (hogeschool)studenten en kunstenaars. De volgende personen zullen participeren in de dialogen met ZH de Dalai Lama:

Dialoog 1: Robotics, Telepresence & Artificial Intelligence
Karen Dolva (Noorwegen) – CEO No Isolation
Maarten Steinbuch (Nederland) – Faculty Chair of Robotics, SingularityU The Netherlands, Professor Systems & Control, TU Eindhoven
Tilly Lockey (Verenigd Koninkrijk) – Pioneer of state of the art bionic limbs

Dialoog 2: Sickness, Ageing & Death
Liz Parrish (VS) – CEO BioViva Sciences
Kris Verburgh (België) – Faculty Chair of Health & Medicine, SingularityU The Netherlands
Jeantine Lunshof (Nederland) – Bio-ethicist MIT Media Lab, Harvard Medical School
Selma Boulmalf – Student Religious Studies, University of Amsterdam

Beide sessies worden geleid door Christa Meindersma (Nederland, DialogueWorks) – Oprichter en voorzitter Himalaya Initiative for Culture and Society.

Volgend op de openingsceremonie op 15 september zijn er op 16 en 17 september openbare bijeenkomsten in Ahoy Rotterdam, georganiseerd door Stichting Bezoek Dalai Lama.
16 september: publieksgesprek over Waarom compassie essentieel is voor onze geplaagde wereld met de Dalai Lama en Richard Gere. Met een lezing van Geshe Thupten Jinpa, eerste vertaler van de Dalai Lama.
17 september: leersessie over Geshe Langri Thangpa’s Acht verzen van gedachtentransformatie.

Tickets zijn nu te koop op dalailama2018.nl.
Voor meer informatie over SingularityU The Netherlands, bezoek www.singularityunl.org

Contact De Nieuwe Kerk Amsterdam

Afdeling Communicatie, Educatie & Marketing
Martijn van Schieveen & Madeline van Vliet