Nature - First Prize, Singles © Francis Pérez. Title: Caretta Caretta Trapped

World Press Photo 2017 nog t/m 9 juli in De Nieuwe Kerk

De tentoonstelling World Press Photo 2017, de zestigste editie van de wedstrijd, bevat indrukwekkende persfoto’s van 45 prijswinnaars uit 25 landen in acht categorieën: Dagelijks leven, Hard nieuws, Hedendaagse kwesties, Langetermijn-projecten, Natuur, Mensen, Reportage en Sport. In elke categorie zijn een eerste, tweede en derde prijs toegekend. De World Press Photo van het voorbije jaar is van de Turkse fotograaf Burhan Ozbilici. Deze foto en die van de andere winnaars zijn te zien op hangende panelen in de gotische ruimte van De Nieuwe Kerk tot en met zondag 9 juli 2017, dagelijks van 10 tot 18 uur.

v.l.n.r.
World Press Photo of the Year. © Burhan Ozbilici, The Associated Press. Title: An Assassination in Turkey
Nature – First Prize, Singles © Francis Pérez. Title: Caretta Caretta Trapped
People – Second Prize, Singles © Robin Hammond, NOOR Images for Witness Change. Title: Praying for a miracle – mental health problems in disabling environments in Africa

Nederlandse winnaar Digital Storytelling

Digital Storytelling – Third Prize, Innovative Storytelling © Yvonne Brandwijk and Stephanie Bakker. Title: Future Cities

Dit jaar is er Nederlandse winst in de Digital Storytelling Contest (voorheen de Multimediawedstrijd). Future Cities van Yvonne Brandwijk en Stephanie Bakker is een multimediaproject, dat gewijd is aan de mensen en de verhalen achter de statistieken van groei en verstedelijking in vijf van ’s werelds snelst groeiende steden: Kinshasa, Lima, Yangon, Medellín en Addis Abeba.

Hoe verhalen geregistreerd worden en hoe we ze tot ons nemen, is door digitale technologieën en internet sterk veranderd. De World Press Photo Digital Storytelling Contest beloont de beste vormen van visuele journalistiek die met digitale middelen zijn gemaakt. In de tentoonstelling zijn op touchscreens en grote schermen de twaalf prijswinnaars te bekijken in de categorieën Short Form, Long Form, Immersive Storytelling en Innovative Storytelling.

Audiotour
Nieuw dit jaar in de tentoonstelling in De Nieuwe Kerk is een audiotour (in het Nederlands en Engels). Twintig fotografen nemen de luisteraar mee achter de schermen en vertellen hun persoonlijke verhaal met het hoe en waarom van hun winnende foto(’s). De audiotour is verkrijgbaar voor 2 euro.

KidsRights
Nog iets nieuws dit jaar: The International Children’s Peace Prize, waarvan de winnaars tijdens de World Press Photo-tentoonstelling in De Nieuwe Kerk worden gepresenteerd. Eerdere winnaars van de Internationale Kindervredesprijs als Malala en Nkosi Johnson, weten miljoenen mensen over de hele wereld te inspireren en te ontroeren. De Kindervredesprijs is een initiatief van KidsRights. In de tentoonstelling worden de verhalen van deze bijzondere change makers verteld met foto’s, filmmateriaal en indrukwekkende uitspraken. Ook spreekt de belangrijke band tussen Kindervredesprijswinnaars en Nobelvredesprijswinnaars tot de bezoeker, in woord en beeld. Volgens Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights, is de combinatie van KidsRights en World Press Photo krachtig, doordat ‘deze kinderen laten zien dat verandering mogelijk is en dat kinderen echte change makers kunnen zijn. Zij doen net als de foto’s van World Press Photo een appél op de wereld.’

Zestigste editie
De allereerste tentoonstelling van World Press Photo werd in 1955 in Amsterdam gehouden, als internationale tegenhanger van de nationale wedstrijd de Zilveren Camera. Alle zestig World Press Photos, van elk jaar, sieren de grote entreewand aan het begin van de tentoonstelling. De Nieuwe Kerk Amsterdam biedt onderdak aan World Press Photo sinds 2014 en deed dat eerder al van 1982 tot 1999.

De Nieuwe Kerk Amsterdam wordt ondersteund door founder BankGiro Loterij en sponsor Deloitte. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wereldwijde sponsoring door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.