World Press Photo 2017 in De Nieuwe Kerk trekt 96.000 bezoekers

Stijgende lijn bezoekersaantallen voortgezet

Ruim 96.000 bezoekers hebben in 12 weken de tentoonstelling World Press Photo 2017, samen met de gasttentoonstelling De Internationale Kindervredesprijs, in De Nieuwe Kerk Amsterdam bekeken. De stijgende lijn van de laatste jaren is voortgezet (75.000 in 2014, 93.000 in 2015 en 95.000 in 2016).

De tentoonstelling bevatte indrukwekkende persfoto’s van de 45 prijswinnaars, afkomstig uit 25 verschillende landen. Hoogtepunten in deze editie waren de Nederlandse prijswinnaars in de Digital Storytelling Contest, de audiotour waarin winnende fotografen over hun ervaringen vertelden en de tentoonstelling over de geschiedenis van de Internationale Kindervredesprijs en haar winnaars.

Fotografie Evert Elzinga

Nederlandse winst in Digital Storytelling Contest
In de Digital Storytelling Contest werd de derde prijs in de categorie Innovative Storytelling in de wacht gesleept door de Nederlandse Yvonne Brandwijk en Stephanie Bakker. Zij maakten een multimediaproject over de mensen en verhalen achter de statistieken van groei en verstedelijking in vijf van ’s werelds snelst groeiende steden: Kinshasa, Lima, Yangon, Medellín en Addis Abeba.

Door digitale technologie en internet is het registreren en vertellen van verhalen sterk veranderd. De Digital Storytelling Contest beloont de beste vormen van visuele journalistiek die met zulke nieuwe digitale middelen zijn gemaakt. In de tentoonstelling waren op touchscreens en grote schermen de twaalf winnaars te bekijken, in de categorieën: Short Form, Long Form, Immersive Storytelling en Innovative Storytelling.

Audiotour
Voor het eerst was er een audiotour. Twintig fotografen vertelden het verhaal achter de foto’s en namen de luisteraar mee voor een kijkje achter de schermen. Een foto is meer dan een afbeelding, de audiotour gaf de bezoeker een extra dimensie aan de bijzondere foto’s.

Kindervredesprijs
De Internationale Kindervredesprijs werd als gasttentoonstelling gepresenteerd tijdens World Press Photo 2017.  De Nieuwe Kerk had de primeur van deze tentoonstelling over de geschiedenis van de Kindervredesprijs en haar winnaars. Bezoekers waren zeer onder de indruk van de verhalen van de kindervredesprijswinnaars die laten zien dat kinderen echte changemakers kunnen zijn. De tentoonstelling gaat wereldwijd rondreizen.

De inmiddels wereldberoemde kindervredesprijs wordt ieder jaar door een Nobelvredesprijswinnaar uitgereikt aan een kind dat op moedige wijze heeft gestreden voor kinderrechten. Dit jaar ontving Kehkashan Basu uit de Verenigde Arabische Emiraten de prijs, uitgereikt door Nobelvredesprijswinnaar Muhammad Yunus. Met haar organisatie Green Hope zet zij zich in voor het milieu, zoals het opruimen van afval, het planten van bomen en het organiseren van milieuworkshops voor kinderen en volwassen. De Internationale Kindervredesprijs wordt dit jaar uitgereikt op 4 december.

De Nieuwe Kerk Amsterdam wordt ondersteund door founder BankGiro Loterij en sponsor Deloitte. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.