Daily Life, 2nd prize singles, Mauricio Lima, Brazil, 2015, for The New York Times, Amazon’s Munduruku Tribe

World Press Photo 16 opent op 16 april

World Press Photo 16 opent op 16 april als eerste in De Nieuwe Kerk Amsterdam
World Press Photo of the Year Warren Richardson, Australia, 2015, Hope for a New Life A man passes a baby through the fence at the Serbia/Hungary border in Röszke, Hungary, 28 August 2015

Op zaterdag 16 april opent in De Nieuwe Kerk Amsterdam World Press Photo 16, waarmee de lange wereldtour van de expositie van de internationale persfotowedstrijd begint. De tentoonstelling bevat indrukwekkende persfoto’s van 41 prijswinnaars uit 21 landen, in acht categorieën: Algemeen nieuws, Dagelijks leven, Hard nieuws, Hedendaagse kwesties, Langetermijn-projecten, Natuur, Mensen en Sport. De World Press Photo van het voorbije jaar is van Warren Richardson uit Australië. In elke categorie zijn een eerste, tweede en derde prijs toegekend. Voor de expositie van dit jaar wordt opnieuw de speciaal ontwikkelde hangtechniek gebruikt, waardoor de foto’s lijken te zweven in de gotische ruimte.

Multimediawedstrijd
Ook dit jaar wordt fotografie afgewisseld met multimediaal werk. In de tentoonstelling zijn op grote panelen en beeldschermen de finalisten van de multimediawedstrijd te zien in vier categorieën: Short Form, Long Form, Immersive Storytelling en Innovative Storytelling. Omdat journalisten steeds vaker gebruik maken van bewegend beeld en internet, werd in 2011 deze wedstrijd in het leven geroepen. De shortlist van twaalf projecten wordt op 16 maart bekendgemaakt, de vier winnaars op 23 april.

Nieuw dit jaar: project Streets of the World
Nieuw dit jaar is het project Streets of the World, dat tegelijk met de World Press Photo-tentoonstelling in De Nieuwe Kerk wordt gepresenteerd. Fotograaf Jeroen Swolfs reisde de afgelopen zeven jaar naar bijna alle landen van de wereld om het dagelijks leven vast te leggen. Zijn beelden worden getoond op een grote installatie en laten een wereld zien waarin de overeenkomsten tussen landen én tussen mensen veel groter zijn dan de verschillen.

World Press Photo 16 is te zien van zaterdag 16 april tot en met zondag 10 juli 2016, dagelijks van 10 tot 18 uur, in De Nieuwe Kerk. De allereerste tentoonstelling in 1955 werd in Amsterdam gehouden, als internationale tegenhanger van de nationale wedstrijd de Zilveren Camera. De Nieuwe Kerk Amsterdam biedt onderdak aan World Press Photo sinds 2014 en deed dat al van 1982 tot 1999.

De Nieuwe Kerk Amsterdam wordt ondersteund door founder BankGiro Loterij en subsidiënt Gemeente Amsterdam. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wereldwijde sponsoring door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.

Ga naar het archief voor meer laatste nieuws.