Winnaars fotowedstrijd ‘Amsterdam Modestad’ bekend

De Nieuwe Kerk heeft de winnaars van de MAISON AMSTERDAM-fotowedstrijd bekendgemaakt. De speciaal aangestelde vakjury koos uit ruim 150 inzendingen voor twee prijswinnende foto’s. De winnaars zijn fotografen Margo Kristel en Natasja Wagner. De winnende foto’s worden gebruikt in de straatcampagne voor de tentoonstelling en zullen van donderdag 24 februari tot en met zondag 13 maart te zien zijn door heel Amsterdam.

Margo Kristel vertelde bij haar winnende inzending: “Ik had geen enkel idee waar ik terecht zou komen toen een vriendin mij mee nam naar een Block Party in de Amsterdamse Bullewijk. Eenmaal aangekomen was ik compleet overdonderd van wat ik daar aantrof. Wat een geluk dat ik mijn camera bij me had. En iedereen was onwijs tof en liet zich gewoon fotograferen! Het was geweldig.”.

Natasja Wagner, de tweede winnaar, onderbouwde haar beeld als volgt: “De manier waarop deze jonge mannen zich kleden benadrukt het gevoel van vrijheid dat zij voelen in de straten van Amsterdam. Je modieus kleden zegt iets over de manier waarop zij zich identificeren en hun positie in de samenleving. Zij vechten om zichzelf vrij te voelen in wat je laat zien, wat je
denkt en hoe je beweegt. Echte vrijheid zit in jezelf en in een omgeving die jou in jouw kracht zet om wie je bent!”.

Winnaars en vakjury
De foto’s van de meest modieuze en eigenzinnige stijliconen in Amsterdam werden bekroond. Vier maandwinnaars zijn via Social Media gekozen door het publiek en kregen een vaste, digitale plek in de tentoonstelling. De grote eindwinnaars werden gekozen door een vakjury. Deze jury bestaat uit Berry Slok (grafisch ontwerper), Georgette Koning (hoofdredacteur Mirror
Mirror Magazine), Maureen Powel (stylist & content creator), Maurice Seleky (hoofd communicatie & marketing Amsterdam Museum) en Pieter Eckhardt (conservator Nieuwe Kerk). Alle winnaars kregen vrijkaarten voor MAISON AMSTERDAM en de bijbehorende publicatie.

Jurylid Pieter Eckhart onderbouwt de keuze als volgt: “De twee winnaars weerspiegelen belangrijke vibes van Amsterdam als modestad: vrijzinnig, creatief en vastberaden. In deze prachtige stad hoor je jezelf te kunnen zijn en dat stralen deze foto’s uit.” Jurerend collega Maurice Seleky zegt het volgende: “De winnaars van deze fotowedstrijd weerspiegelen de grote thema’s van onze tentoonstelling Maison Amsterdam – de stad, de mode en de vrijheid. De foto’s barsten van de creativiteit en levenslust. De mode staat op een subtiele manier centraal en ook voel je als kijker de grootstedelijke context. Deze beelden komen echt uit
Amsterdam, dé stad van de paradijsvogel.”

De wedstrijd was een initiatief van De Nieuwe Kerk Amsterdam in het kader van de tentoonstelling MAISON AMSTERDAM. Het doel van de fotowedstrijd was om typische Amsterdamse modeliefhebbers vast te leggen die voor de deelnemers kleur geven aan het straatbeeld. De stad is de catwalk.