Wereldwijde winnaars World Press Photo 2024 bekend

Vandaag, donderdag 18 april 2024, zijn de wereldwijde winnaars van de jaarlijkse World Press Photo wedstrijd bekend gemaakt:

© World Press Photo 2024

Foto van het Jaar

A Palestinian Woman Embraces the Body of Her Niece – 📷 Mohammed Salem, Palestina, Reuters.

“Een krachtig en

verdrietig moment dat het brede scala van gebeurtenissen in de Gazastrook samenvat”, aldus Mohammed Salem.

Verhaal van het Jaar

Valim-babena – 📷Lee-Ann Olwage, Zuid-Afrika, for GEO.

“Een verhaal dat de universele kwestie van dementie aanpakt door de lens van familie en zorg. Ontroerende beelden die de liefde en verbondenheid laten zien in tijden van wereldwijde conflicten.”

Lange termijn Project Award

The Two Walls – 📷 Alejandro Cegarra, Venezuela, The New York Times, Bloomberg.

Een gevoelig, op de mensgericht perspectief op de veerkracht van migranten, vastgelegd door de lens van een voormalige migrant zelf. Een diepgaand en mensgericht project.

Open Format Award

War is personal 📷 Julia Kochetova, Oekraïne.

Een online-ervaring die de realiteit van het leven tijdens de oorlog op een persoonlijke en poëtische manier overbrengt. De fotograaf combineert fotojournalistiek met een persoonlijke documentaire stijl (dagboek).

© World Press Photo 2024

World Press Photo Contest

De vier winnaars, één uit elke categorie, werden gekozen uit meer dan 61.000 inzendingen van 3.851 fotografen uit 130 landen. Een onafhankelijke jury heeft eerst de beste en belangrijkste fotojournalistiek en documentairefotografie van het afgelopen jaar geselecteerd. In totaal werden 24 projecten en 6 eervolle vermeldingen geselecteerd. Benieuwd naar alle regionale winnaars? Klik dan hier. Uit deze regionale winnaars zijn vervolgens bovenstaande wereldwijde winnaars gekozen.

World Press Photo in De Nieuwe Kerk

Morgen, vrijdag 19 april, opent de wereldpremière van World Press Photo bij ons in De Nieuwe Kerk. In deze tentoonstelling worden uiteraard alle winnende beelden getoond. World Press Photo is te zien vanaf vrijdag 19 april tot en met zondag 14 juli 2024.

Tickets zijn nu online verkrijgbaar.